Bismillahirahmanirrahim..Assalamualaikum warahmatullahi
wabarakatuh..
In sha Allah, kita akan menghuraikan tentang sifat wajib,
mustahil dan harus bagi para Rasul. Wajib ke atas setiap mukallaf mengetahui
sifat-sifat yang wajib bagi rasul-rasul yang mustahil dan yang haru baginya.
Maka sifat waajib dan mustahil itu terbahagi kepada 4 bahagian manakala sifat
harus bagi rasul hanya satu jua. Bismillahirrahmanirrahim..
SIFAT WAJIB BAGI PARA RASUL
SIDDIQ
Adalah Siddiq itu ertinya benarlah segala yang dikhabarkan
oleh Rasul dan bersetuju dengan kebenaran pada yang tiap-tiap yang disampaikan
daripada Allah taala sama ada pada perkataan atau pebuatan. Lawannya ialah
Kadzib iaitu pendusta iaitu tidak sama kata-kata mereka dengan wahyu Allah,
maka ini adalah mustahil.
Dalil mentsabitkan rasul itu bersifat Siddiq itu ialah
jikalau rasul-rasul itu dustaa nescaya jadilah apa yang dikhbarkan daripad
Tuhan itu dusta. Kerana Allah taala telah membenarkan rasul-rasul itu dengan
memberikan mereka pertolongan berupa mujizat dan juga firman-Nya “Benarlah
hambaku (para rasul) pada tiap-tiap yang disampaikannya”. Maka mustahil Tuhan
itu berdusta dan begitu juga dengan rasul.
Ketahuilah olehmu bahawasanya jika sekiranya ada berlaku
daripada rasul-rasul itu keadaan yang dipandang pada zahirnya kurang baik atau
menyalahi keutamaan seperti terlali maka itu ialah semata-mata tasyri’ iaitu
untuk mengajar manusia. Adapun sahwu iaitu terlalai itu harus bagi para Rasul
tetapi nisyan iaitu terlupa, maka itu mustahil bagi para Rasul.
AMANAH
Makna Amanah itu kepercayaan maka hakikatnya kepercayaan
maka hakikatnya rasul-rasul itu terpelihara pada zhahir san bathin daripada
melakukan perkerjaan yang haram, makruh dan khilaful aula daripada permulaan
kejadian sehinggalah mereka wafat. Lawannya ialah Khianat iaitu tidak
terpelihara daripada melakukan dosa, maka ini ialah mustahil.
Dalil aklinya ialah jika rasul-rasul itu tidak amanah
nescaya jadilah para rasul itu khianat pada menyampaikan syarak Allah dengan
mengerjakan perkara yang haram, makruh dan walaupun khilaful aula. Sedangkan
Allah telah berfirman di dalam Surah al-A’raf ayat 27 bahawa, “Katakan olemu
(Muhammad) bahawasanya Allah tidak menyruh kepada perkara yang jahat. Jika
rasul itu khiana padahal Allah menyuruh untuk mentaati para rasul, maka jadilah
Allah itu tidak benar, maka ini ialah mustahil.
TABLIGH
Makna tabligh pula ilah menyampaikan kesemua yang
diperintahkan Allah taala kepada sekalian makhluk. Maka, hakikatnya kesemua
Rasul bertanggungjawab mengajar syariat Allah kepada sekalian makhluk untuk
menunjukkan kepada merak akan jalan kebahaaiaan dunia dan akhirat. Lawannya
ialah Kitman iaitu menyembunyikan.
Dalil aklinya ialah jika Rasul itu bersifat menyembunyikan
ilmunya, maka kita sebagai umatnya juga dipeintahkan untuk menuruti perbuatan
Rasul itu. Tetapi tidak sah jika kita disuruh untuk menyembunyikan ilmu kerana
orang yang menyembunyikan ilmu dikutuk oleh Allah.
FATHONAH
Ertinya ialah cerdik dengan sekurang-kurangnya mereka mampu
menghentikan perkataan semua lawan dan berhujah dengan mereka serta membatalkan
perkataan semua lawan dan berhujah dengan mereka serta membatalkan segala
dakwaan plsu mereka. Lawan kepada sifat ini ialah bodoh maka ini adalh mustahil
kerana di dalam al-Quran telah diterangkan bahawa mereka berkemampuan untuk
mematahkan hujah lawan mereka.
SIFAT HARUS BAGI PARA RASUL
Harus bagi semua nabi dan rasul bersifat dengan semua sifat
manusia yang tidak mengurangan martabat kenabian atau kerasulan mereka yang
tinggi seperti makan, minum, sakit dan bergurau yang dibenarkan. Maka apa yang
ingin dihuraikan berkenaan sifat harus bagi Nabi ini terkandung di dalam 3
perkara;
1.
Mereka tidak bersifat dengan sifat ketuhanan
2.
Mereka tidak bersifat dengan sifat malaikat
seperti tidak makan dan tidak minum.
3.
Mereka tidak bersifat dengan sifat manusia yng
mengurangkan martabat kenabian dan kerasulan seperti semua perkara yang
menjatuhkan maruah seperti;
·
Makan sambil berjalan
·
Kurang akal
·
Kekurangan nasab
·
Gopoh
·
Takbur
·
Buta
·
Sopak
KITAB-KITAB
Maksud kepada kitab ialah hokum-hukum, ajaran nasihat, kisah
dan lain-lain yang mengandungi pelbagai hikmah yang diturunkan oleh Allah taala
kepada para rasulNya. Kitab yang kecil dinamakan sebagai suhuf. Setengah ulama’
mengatakan ada 100 manakala yang lain mengatakan ada 110 suhuf iaitu;
1.
10 diturunkan kepada Nabi Adam
2.
50 diturunkan kepada Nabi Syith
3.
10 diturunkan kepada Nabi Ibrahim
4.
30 diturunkan kepada Nabi Idris
5.
10 diturunkan kepada Nabi Musa
Adapun kitab yang besar disebut sebagai kitab juga. Maka
wajib bagi setiap mukallaf mengetahui dan percayakan dengan tafshil iaitu ada
empat kitab;
1.
Taurat diturunkan kepada Nabi Musa di dalam
bahasa Ibrani
2.
Zabur diturunkan kepada Nabi Daud di dalam
bahasa Ibrani
3.
Injil diturunkan kepada Nabi Isa di dalam bahasa
Suryani (Aramaic)
4.
Quran diturunkan kepada Nabi Muhammad di dalam
bahasa Arab
Kitab Zabur walaupun besar tetapi tidak mengandungi
hukum-hukum hanya mengandungi perkhabaran, cerita-cerita, doa, zikir dan
hikmah. Maka umat Nabi Daud mengikuti syariat Nabi Musa alaihissalam.
Kesemua kitab yang terdahulu yang tiga ini dimansukhkan
dengan penurunan al-Quran.
Apakah sebenarnya itu kitab? Kitab-kitab merupakan kalam
Allah yang azali yang tiada berhuruf dan bersuara diturunkan daripada Lauh
Mahfuzh kepada suatu tempat bernama Baitul Izzah. Kemudian daripada Baitul
Izzah dibawa Jibril sedikit demi sedikir kepada para anbiya’.
Taurat merupakan suatu kitab yang diturunkan kepada Nabi
Musa yang menyatakan hokum-hukum syarak dan iktikad yang sahih yang di dalamnya
ada diberitakan kdatangan seorang Nabi dari keturunan Ismail dan membawa
syariat baru. Taurat yang ada pada zaman ini telah dipinda dan diubah-ubah
mengikut kehendak para Rabbi mereka.

Akhirnya, kita sudah menyempurnakan aqabah kedua daripada
tiga aqabah di dalam ilmu akidah ini. In sha Allah, ruangan seterusnya akan
menjadi rungan terakhir di dalam siri Aqidah Injection ini. Wabillahi taufiq..
*p.s. Ini merupakan night work pertama di UNIMAS. Selepas Isyak kami menyertai Majlis Maulid Bulanan di UNIMAS. Tausiyahnya cukup menyentuh jiwa, antaranya; sahabat akan berjumpa dengan Allah pada hari kiamat dengan tangan yang putus, dengan kemiskinan dan pelbagai lagi yang dikorbankannya untuk dipersembahkan di depan Allah. Kita, apa yang kita hendak bawa di hadapan Allah?
Maka, malam ini ambo ingin gunakan untuk merangka dan merancang pelan-pelan hadapan di UNIMAS. Berbeza dengan pusat-pusat pengajian yang lain, Pusat ASASI UNIMAS amat bebas dan Islam is on the losing side. Tiada kawalan dan warden, tiada orang ketuk pintu ajak ke surau. No one. Sebab tu ramai di sini terkejut beruk dengan budaya bebas ini. Even semasa tangan ini luncur menaip pada waktu ini (12.40), kebanyakan pelajar lelaki keluar kampus untuk menonton perlawanan bola.
Ambo sememangnya sudah berjanji untuk tidak memiliki apa-apa jawatan pada tahun ini, tetapi still semua orang boleh menggerakkan peranannya walaupun secara nominal. Ambo buat ini bukan nak ganjaran dan sebagainya. Bukan nak wanita gilakan ambo sebab ambo dah jumpa yang satu (ecece), bukan nak lecturer kenal dan nak orang tunduk hormat. Apa yang ambo nak is just semua orang nampak bahawa Islam ini yang terbaik..Allahurobbi..
No comments:
Post a Comment