Bismillahirrahmanirrahim..Assalamualaikum warahmatullahi
wabarakatuh..

42 simpulan iman telah kita huraikan. Setelah melalui
beberapa ruangan yang mungkin membosankan dan memeningkan, anda masih di sini
mencari ilmu yang lurus dan jalan menuju Allah taala. Ketahuilah telah datang
warid bahawa ikan di laut dan malaikat-malaikat meminta keampunan bagi mereka
yang bersungguh-sungguh menuntut ilmu.
Kata Imam Ghazali, bidayatul
hidayah iaitu permulaan bagi seluruh petunjuk ialah melalui ilmu. Melalui
ilmu-lah kita menggunakan akal dan kaedah-kaedah syarak untuk mengeluarkan
dalil naqli daripada al-Quran dan al-Sunnah untuk membina akidah yang mantap.
Alhamdulillah, kita sudah menyempurnakan Aqabah Ilahiyah
iaitu perkara yang membincangkan tentang Ketuhanan. Maka ruangan ini khusus
untuk menghuraikan tentang Aqabah Nubuwwah iaitu perkara berbangkit mengenai
Kenabian.
Maka, baki 8 sifat itu terdiri daripada 4 sifat wajib bagi
Rasul, 4 sifat Mustahil bagi Rasul dan 1 sifat harus bagi para Rasul. Namun
demikian sebelum kita memperhalusi aspek-aspek yang dalam secara tafshil,
marilah kita berkenalan dengan definisi Nabi dan Rasul itu sendiri
.
NABI DAN RASUL
Lafaz Nabi itu asalnya daripada bahasa Arab iaitu nubuwwah ertinya yang tinggi kerana
tingginya martabat insan-insan ini daripada orang yang lain. Perkataan Nabi itu
juga berasal daripada perkataan naba’ iaitu jalan, kerana para nabi ini membawa
manusia lain ke jalan Allah taala.
Tetapi makna dari syarak ialah seorang lelaki yang merdeheka
yang diberikan wahyu kepadanya dan ia beramal dengannya tetapi tidak
diperintahkan untuk menyebarkannya.
Lafaz Rasul pula membawa makna utusan dan maknanya di sisi
syarak hampir sma dengan makna Nabi tetaapi bezanya mereka diperintahkan untuk
menyampaikannya kepaa umat yang diutuskan oleh Allah.
Maka dari makna daripada syarak kita dapat memperoleh
beberapa ciri-ciri Nabi dan Rasl yang berguna untuk membuat ksimpulan atas
beberapa perkara. Makna di atas diambil daripada Risalah Tauhid dan selari dengan apa yang terkandung di dalam Jauharul Tauhid.
1.
Lelaki maka mustahil seorang Nabi dan Rasul itu
seorang wanita. Ini bukanlah suatu diskriminasi kaum kerana lelaki dipilih
mengatasi wanita sebagai seorang Nabi atau Rasul bukanlah kerana akal lelaki
lebih tinggi daripada wanita tetapi hanya kerana fitrah lelaki itu memimpin dan
kudratnya lebih berkuasa daripada wanita. Penganugerahan ini tidaklah
menunjukkan Islam ini tidak adil dan tidak membolehkan wanita untuk meraih
martabat tinggi di dalam Islam kerana terdapat banyak bukti seperti Maryam,
Asiah dan Rabiah al-Adawiyah yang kesemuanya merupakan orang yang dikasihi
Allah.
2.
Merdeheka maka mustahil Nabi dan Rasul itu
seorang hamba. Maka, tertolalah pendapat yang mengatakan bahawa Luqmanul Hakim
seorang Nabi kerana beliau merupakan seorang hamba. Sekali lagi tidak
menunjukkan sebarang diskriminasi cumanya status seorang lelaki merdeka
mendapat perhatian kesemua kaum yang diutusnya. Syariat Islam itu sendiri
menghapuskan perhambaan mutlak.
3.
Bani Adam maka menolak pendapat bahawa ada Nabi
dan Rasul dari kalangan malaikat dan jin. Juga menolak pendapat melampau yang
mengatakn haiwan juga mempunyai utusan dalam bentuk mereka sendiri. Malaikat
tidak diutuskan utusan kepada mereka kerana mereka tidak memiliki akal dan
sudah ditentukan untuk menjalankan suruhan Allah semata-mata. Jin pula juga
merupakan sebahagian daripada golongan yang wajib mentaati perintah Nabi dan
Rasul. Bezanya, menurut ulama Jin sudah ditaklifkan untuk melaksanakan suruhan
dari penciptaannya sedangkan Bani Adam itu diwajibkan setelah cukup umurnya.
MUKJIZAT, KARAMAH DAN SIHIR

Kerja sebagai seorang Rasul dan Nabi sememangnya mempunyai
dugaan yang banyak dan berat. Maka dikurniakan oleh Allah kepada para Rasul dan
Nabi mukjizat yang seiring dengan zaman pengutusannya. Contohnya, pada zaman
nabi Musa, sihir berlaku dengan berleluasa. Dikurniakan oleh Allah kepada Nabi
Musa berupa tongkat yang boleh bertukar menjadi ular yang sangat besar supaya
dapat mengalahkan siihir-sihir yang lain dan menakjubkan semua orang akan
kekuasaan Allah yang lebih hebat daripada tipu helah syaitan.
Mukjizat merupakan perkara yang lemah akal menusia daripada
memikirkannya dan menyalahi adat yang dijadikan oleh Allah berlaku di atas
tangan para Rasul.
Sihir pula merupakan perkara yang mencarik adat yang didatangkan
oleh orang yang jahat menggunakan bantuan jin dan syaitan. Contoh seperti apa
yang berlaku kepada Musailamah al-Kadzab, seorang Nabi palsu yang muncul
setelah kewafatan Rasulullah. Apabila dia meludah ke dalam sebuah perigi,
airnya menjadi kering secara tiba-tiba.
Karamah pula suatu perkara yang mencarik adat yang berlaku
kepad orang-orang yang sholeh yang dikurniakan oleh Allah sebagai ganjaran di
dunia.
AQABAH NUBUWWAH

Wajib akan setiap mukallaf percaya bahawa Allah taala
mengutuskan beberapa Nabi dan Rasul yang dijadikn sebagai rahmat kepada alam
yang bermula dengan Nabi Adam dan diakhiri oleh Nabi Muhammad SAW.
Menjadi suatu kewajiban kepada kita untuk mengetahui jumlah
mereka secara ijmali iaitu kita mempercayai baha Allah mengutus Nabi dan Rasul
yang biilangan sebenarnya hanya diketahui oleh Allah taala sahaja. Wajib juga
kita mengetahui secara tafshili iaitu 25 orang Rasul yang jika diingkari akan
salah seorang daripada mereka, jatuh kufurlah orang itu. Mereka ialah;
1.
Adam
2.
Idris
3.
Nuh
4.
Hud
5.
Sholeh
6.
Ibrahim
7.
Luth
8.
Ismail
9.
Ishak
10. Yaakub
11. Ayub
12. Yusuf
13. Syuaib
14. Musa
15. Harun
16. Zulkfili
17. Yunus
18. Daud
19. Sulaiman
20. Ilyas
21. Ilyasa
22. Zakaria
23. Yahya
24. Isa
25. Muhammad
SAW
Semoga Allah meredhai mereka sekaliannya. Disebut di dalam
kitab Zahratul Murid bahawa 4 orang Anbiya' masih lagi hidup hingga sekarang
iaitu 2 di langit iaitu Nabi Idris dan Nabi Isa. Dan, 2 masih hidup di atas
muka bumi iaitu Nabi Khidir dan Nabi Ilyas alaihissalam.
Disebut pula di dalam kitab Faridah al-Faraid bahawa yang
rajih di sisi ulama ialah Khidir itu sebahagian daripada Nabi. Manakala Luqman
dan Zulqarnain iaitu seorang raja yang sholeh daripada bangsa Himyar (Yaman)
bukanlah seorang Nabi. Zulkarnain juga bukanlah orang yang bernama Iskandar
al-Rumi (Alexander II) dan Khalid bin Sinan daripada zuriat Nabi Ismail juga
bukanlah seorang Nabi. Beliau hidup 300 tahun setelah zaman Nabi Isa. Begitu
juga dengan Hanzalah bin Safwan tidak dikira sebagai Nabi. Beliau hidup 100 tahun setelah Khalid dan dibunuh oleh kaumnya.
Bilangan Nabi yang hakikat tidak diketahui dengan jelas
tetapi ada riwayat yang menyebut jumlah Nabi mencapai 124000 orang, Dan yang
menjadi Rasul daripada sekalian Nabi itu hanyalah 313 dan yang wajib diketahui
hanyalah 25 orang seperti tertera di atas.
Manakala, para Rasul yang menerima syariat ada 6 iaitu Adam
AS, Ibrahim AS, Musa AS, Isa AS, Nuh AS dan Nabi Muhammad SAW.
ULUL AZMI
Dan telah bersepakat umat bahawa ada Rasul yng berpangkat
lebih tinggi daripad Rasul yang lain yang digelar sebagai Ulul Azmi. Maksud
kepada Ulul Azmi iaitu yang mempunyai matlamat yang kuat dan tabah menghadapi
cabaran.
Yang paling afdhal daripada sekalian Anbiya itu ialah Rasul
kita Muhammad SAW kerana syariatnya kekal sehingga kiamat. Syariatnya
memansukhkan (menggantikan) syariat para Rasul-rasul, sekalian umat manusia
menjadi umatnya, dan baginda memberi syafaat fashul qadha’ iaitu yang memberi keputusan di hari kiamat, dan
baginda juga ditimpa dengan pelbagai ujian dan tribulasi sepanjang perjalannya
sebagai seorang Rasul.
Yang kedua terafdhal selepas Nabi Muhammad ialah Nabi Ibrahim
kerana atas perintah Tuhan menyembelih anaknya sndiri iaitu Nabi Ismail dan kerana sabar ia dilontar oleh kaumnya ke dalam api.
Keempat ialah Nabi Isa kerana sabarnya daripada disakiti oleh
orang Yahudi sehingga hendak dibunuh tetapi diangkat ke langit.
Yang kelima ialah Nabi Nuh kerana sabarnya akan apa-apa
cemuhan dan kritikan yang dikemparkan oleh kaumnya selama 1000 tahun walaupun
pengikutnya hanyalah sedikit.
Maka, mereka itulah yang digelar sebagai Ulul Azmi.
SALASILAH NABI MUHAMMAD.
Wajib bagi sekalian mukallaf untuk mengetahui sirah hidup
Nabi Muhammad SAW iaitu tentang bangsanya, bondanya, ayahandanya, warna
tubuhnya, hal kenabiannya, kerasulannya, tempat diputerakan, hal syariat dan
perjalanan dakwahnya serta isi rumahnya.
Bangsa Nabi Muhammad ialah bangsa Arab dan Quraisy yang
mulia. Keturunan baginda ialah Saidina Muhammad bin Abdullah bin Abdul Mutollib
bin Hashim bin Abdu Manaf bin Qusay bin Hakim (Kilab) bin Murrah bin Kaab bin
Luai bin Gholib bin Fahr bin Malik bin Nadhar bin Khuzaimah bin Mudrikah bin
Ilyas bin Mudhor bin Nazir bin Maad bin Adnan, maka yang wajib diketahui
hanyalah sampai Qusay sahaja.
Berhubung Adnan di atas dengan Nabi Ismail putera kepada Nabi
Ibrahim. Nenek moyang baginda menjadi raja Hijaz semenjak 122 sebelum Miladiah
sehinggalah 538 Masihi.
Diputerakan junjungan kita SAW itu pada Subuh hari Isnin 12
haribulan Rabiulawak bersamaan 20 April tahun 571 Masihi dalam keadaan yatim
lagi faqir maka dipeliharakan oleh Allah taala dan dikayakan serta dijaga oleh
Allah taala akan perjalanannya dan santun sopannya sehingga jadilah baginda
seorang muda yang berperangai baik dan mempunyai kelebihan dan sifat yang
sempurna maruah dan mulia lagi pemurah, berani dengn sebaik-sebaik tingkah laku
serta benar dan amanah. Dan tiada padanya kejahatan dan kelakuan yang cacat.
Adapun tempat diputerakan baginda di dalam negeri Mekah
Mukarramah dan di Mekah juga baginda menjadi rasul tatkala berumur 40 tahun dan
duduk baginda di Mekah selama 13 tahun kemudiannya berpindah ke Madinah
al-Munawwarah dan tinggal di sana selama 10 tahun sehinggalah wafat pada 63
tahun.
Perjalanan hidup baginda sebagai seorang Rasul terakhir yang
syariatnya memansukhkan syariat Nabi-nabi lain sememangnya banyak tapi cukuplah
sekadar berimankan peristiwa Israk dan Mikraj di mana Nabi telah dijalankan
pada malam Isnin 27 Rejab setahun sebelum Hijriah daripada Mekah ke Masjidil
Aqsa sehinggalah mencapai Sidratul Muntaha dan menerima perintah solat 5 kali
sehari semalam.
Putera baginda ada 3 orang iaitu Qasim, Abdullah yang
bergelar Thayyib dan Ibrahim yang digelar at-Thohir. Puteri baginda ada 4 pula
iaitu Zainab, Ruqayyah, Fathimah, Ummu Kalthum. Maka puteri baginda bernama
Fathimah itulah yang berkahwin dengan Saidina Ali yang mrupakan sepupunya Nabi
dan memperoleh Hasan dan Husin.
Maka sekalian putera dan puteri baginda kesemuannya hasil
perkahwinan baginda bersama Siti Khadijah al-Kubra kecuali Ibrahim yang
merupakan anak Nabi bersama Mariah al-Qibtiyyah yang dihadiahan oleh Raja
Muqauqis kepada baginda.
Isteri-isteri baginda pula bernama;
1.
Siti Khadijah al-Kubra
2.
Aisyah binti Abu Bakar
3.
Safiyyah binti Huyay
4.
Saudah binti Zam’an
5.
Hafshah binti Umar
6.
Maimunah binti al-Harith
7.
Ramlah binti Abu Sufyan
8.
Hindun binti Abu Umayyah
9.
Zainab binti Jahsy
10. Juwairiyah
binti al-Harith
Maka inilah perkara yang wajib diketahui berhubung
Nubuwwah.Adapun, 8 baki ismpuln iman akan dihuraikan dalam ruangan seterusnya .Wabillahi taufiq.
This comment has been removed by the author.
ReplyDelete