Friday 28 October 2011

Dilemma!!!

Bismillahirrahmanirrahim..



Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Ya Allah, hamba berada dalam keadaan yang sangat tertekan..Perghh, pelbagai tekanan apabila berfikir tentang tahun depan..Dilemma, dilemma, dilemma..Kehadiranmu membawa sinar~Haihh..

Di Malaysia, aliran Tingkatan 4 yang ditawarkan ialah aliran Sains Tulen, Sains Agama, teknikal, dan Sastera..Secara jujurnya, aku tidak meminati apa-apa bidang kecuali Sejarah dan Agama..Maslahnya, ibu bapa tak memperkenan hajat untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang Agama..Mereka bukanlah jenis ibu bapa yang sangat gembira dan ingin buat kenduri kesyukuran apabila anak hendak belajar Agama..Mereka berpendapat bahawa aliran Agama tidak boleh bagi duit, di mana pendapat ini TIDAK BENAR!! Ya Allah, lindungilahaku dari panas baran dan penderhakaan..

Apapun, hamba teingat apa yang cikgu hamba, Cikgu Syukri berpesan kepada hamba..Pesanan beliau berbunyi lebih kurang begini," Kamu kena ingat, walaupun kamu sudah boleh ceramah orang..Kamu masih belajar..jadi, tidak perlulah berhenti belajar semata-mata untuk fokus dalam bidang ceramah. Memang tidak salah berjuang dalam agama, tapi apa salahnya kalau kamu belajar tinggi, dapat pangkat Dr. atau Profesor ke..Baru orang pandang tinggi kat Islam..Cemerlang dunia dan akhirat ..". Pesanan cikgu ini tentunya memadamkan api yang sedang membara..Terima kasih, cikgu!!

*Jadi, untuk tahun depan, redha sajalah dengan aliran Sains, sebab dah mohon SAS yang tidak menawarkan mata pelajaran tambahan Islam..Lagipun, kalau nak masukaliran Sains Agama tahun depan, kena struggle dalam Bahasa Arab. Tapi, minatku ke arah Agama..Jadi, perkara yang kita minat, tentunya kita akan catch-up dengan pantas..Kena buat solat istikarah ni..
credit to: arib2020.blogspot.com
Selesai satu dilemma, muncul lagi satu dilemma..berkenaan AKSB. AKSB ialah rumahku buat selama-lamanya. Hidupku lebih kurang macam Harry Potter agaknya. Di sini dan di Seri Bintang Selatan, hamba ada segalanya. Kawan yang menolong, guru yang baik dan cemerlang, karier (eceh!! haha). Mengikut seorang senior kesayangan hamba, Abang Syafiq atau lebih mesra dikenali sebagai Abang Bos mengatakan lebih baik hamba tidak berpindah kerana segala-galanya cukup di sini. Pemimpinku pula, Abang Arib Ismail, mengakui tidak mengetahui bagaimana asrama akan jadi tahun depan jikalau hamba tiada. Kata-kata kedua-kedua senior yang hamba hormati ini membuatkan hamba termenung panjang.


Kata-kata mereka membuatkan hamba berat hati untuk berpindah.Tapi, apabila terkenangkan, puak-puak yang tidak menyenangi kehadiran hamba di sana, rasa macam nak keluarlah pula. Puak Khawarij Junior ini tidaklah ramai, tapi menjadi duri dalam daging. Semoga Allah memberi petunjuk kepada mereka. Tapi, rasanya AKSB mampu berdiri tanpa hamba, hamba hanyalah watak sampingan dalam sketsa AKSB. AKSB mempunyai ramai lagi tokoh-tokoh yang berkredibiliti.

Ah, kesimpulannya..masih tiada..Hamba masih termangu-mangu dalam membuat keputusan ini.

Hidup, Oh hidup, Oh dunia,
Kenapa kau dipenuhi pancaroba
Kau menarik manusia ke lembah noda
Dengan tamak dan rakusnya,

Wahai keluarga,
Kenapa kau membuangkang niat mulia,
Aku ingin menjadi seorang anakanda
yang menyuap nasi ke mulut ibu bapanya
dan memberi syafaat untuk ke syurga..

Wahai dunia,
Kau mengelabui mata,
Kau meracuni dunia,
Laknat ke atasmu, dunia..

*p.s: Insya-Allah, akan ku atasi tribulasi ini, demi Islam. Hamba tidak bisa menunjukkan contoh yang lemah..Ok,sekian sahaja, jangan lupa tengok Final Piala Malaysia..Jangan gaduh, sayangi umat..Wassalam..

No comments:

Post a Comment