Monday 17 October 2011

Haqiqat Tentang Cinta


Bismillahirrahmanirrahim..

Sesungguhnya saya menggemari untuk membentuk bait-bait puisi yang lebih senang dan lebih berbungabunga untuk mengeluarkan pendapat saya tentang semua perkara. Dalam karangan biasa, amat susah dan membosankan apabila terpaksa membaca jelaan perkataan. Tetapi, melalui bait puisi, lebih mudah untuk dibaca dan difahami...Antara idola saya dalam stail pembikinan puisi ini adalah Jalaludin al-Rumi dan Faridudin al-Attar, di mana tema puisi mereka bersifat ketuhanan, mistik dan keagamaan...

Dalam puisi ini, saya mengetengahkan isu yang paling diambil berat oleh golongan remaja, iaitu cinta. Mereka sebenarnya tidak mengetahui hakikat sebenarnya di sebalik cinta, sebaliknya terlalu terkinja-kinja dan seronok hingga terlupa batasan agama..

Manusia mintaku berbicara tentang cinta,
mereka meminta dan memaksa diriku bebicara
aku seraya berkata,
"Cinta itu satu bencana,
Yang amat besar tulahnya
karna cinta itu meletih,merosak jiwa
dan membikin penasaran pada jiwa

Mereka menjawab hujahku dengan lantangnya,
"Ia mesti ada fadilatnya!"
Aku mengganguk seraya berkata,
"Aku tidak dapat menipu diriku sendiri
bahwa cinta itu ada fadilat tersendiri

Adapun cinta hakiki itu sunnah nabi
membentuk muslimin pengikut setia nabi

Adapun juga cinta itu menambah umatnya
melahirkan lebih ramai pejuangnya

Adapun juga untuk menajamkan kuasa batin jiwa
agar tidak mudah dihasut syaitan tercela

Namun begitu,cinta ada dua
Cinta pada Rabbnya
ataupun cinta pada makhlukNya

Cinta pada Rabbi,cinta hakiki
Cinta pada makhluk,cinta duniawi
Cinta pada Rabbi,selamanya abadi,
sedangkan manusia datang dan pergi

Keburukan cinta itu
adalah bila dua jiwa jahil bertemu
maka lahirlah jiwa yang dungu
adapun juga,cinta duniawi menghalang Dzat hakiki
mambuat kita jatuh pada duniawi

Bandingkanlah cinta duniawi dengan cinta hakiki
Cinta duniawi itu tipu dan tidak abadi
sedangkan cinta Rabbi benar dan hakiki

Akhir kata, lu pikirlah sendiri...

No comments:

Post a Comment