Wednesday, 27 March 2013

[Isu]: Falsafah dalam Pergaulan





Bismillahirrahmanirrahim...Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam rindu para pecinta ku tujukan kepada kekasihku, Muhammad Khatimun Anbiya' SAW yang dengan darahnya, air matanya dan peluhnya, dengan izin Allah, kita diberi kenikmatan memegang gelaran seorang Mukmin seterusnya menjanjikan tiket ke syurga.

Baiklah, pada hari ini ambe ingin menanyakan tiga soalan kepada diri ambe sendiri, dan mungkin kepada diri anda juga, jika anda berminat untuk turut serta dalam kembara ini.

Jadi, soalannya berbunyi

Ø Tidakkah persamaan yang kita kongsi sesama kita (sesama Muslim) cukup untuk mengelakkan sebarang pertelingkahan antara kita?
Ø Apakah yang menimbulkan sebuah pertengkaran walaupun kita berkongsi ciri-ciri yang lebih jelas dan ketara lebih dari persamaan seorang kembar dengan saudara seirasnya?
Ø  Adakah sebarang penyelesaian dalam konflik yang nampaknya sentiasa ada menghantui kehidupan kita?

Atmosfera ketika entri ini ditulis amat tertekan dan merungsingkan. Ambe melihat begitu banyak emosi negatif yang dicurahkan ke dalam Facebook. Ketahuilah bahawa segala perkara yang kita lakukan ini, akan berinteraksi dengan alam melalui frekuensi yang dipancarkan oleh Reticular Cortex. Frekuensi ini amat berkuasa, umpama besi berani menarik habuk besi dengan kuat. Jika emosi positif dipancarkan ke alam, maka kita akan berasa tenang, oleh sebab itu kita digalakkan untuk berdamping dengan orang sholeh, kerana mereka ini tidak lagi dirundung kesedihan dan kerungsingan dalam hidup mereka, kerana itulah janji Allah kepada waliNya.

 “Ingatlah, sesungguhnya Wali-Wali Allah itu tidak ada kekhuatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati. (Iaitu) orang-orang yang beriman dan mereka selalu bertaqwa. (QS Yunus : 62-63)

Dan, akan berlaku perkara yang sebaliknya, jika dicemari dengan emosi negatif. Facebook kini menjadi sebuah lubuk syaitan yang dipenuhi dengan lautan dan banjir emosi negatif, dan diri ambe yang introvert inilah yang menjadi mangsanya. Sesetengah golongan manusia amat sensitif terhadap perubahan atmosfera di sekelilingnya, dan akan menghasilkan reaksi yang cepat.

Jadi, persoalan pertama...

TIDAKKAH PERSAMAAN YANG KITA KONGSI ANTARA ISLAM CUKUP UNTUK MENGELAKKAN SEBARANG PERTENGKARAN ANTARA KITA?

Saudaraku,pasangan kembar mungkin akan mengalami persamaan secara biologi sebanyak 99 peratus, tetapi hakikat personaliti dan peribadi mereka juga boleh berbeza sebanyak 180 darjah! Tetapi, agama ini, agama Islam merupakan agama yang menghimpunkan pelbagai bangsa ke dalamnya. Tiada sesiapa yang akan pelik di Malaysia jika seorang Afrika masuk ke masjid dan mengambil wudhu'. Tiada sesiapa yang akan terasa terganggu jika melihat seorang lelaki Kaukasia atau wanita Cina membuka al-Quran, malahan kita akan merasa tenang lagi senang apabila melihat mereka. Apakah perasaan ini? Inilah nikmat persaudaraan dalam Islam..Tapi, mengapakah kita tidak merasakan perkar ayang sama terhadap rakan terdekat kita? Ini akan diterangkan kemudian.



Saudaraku, kebiasaannya, jika kita duduk bersama seseorang yang asing dalam bas, jika kita mempunyai keberanian yang cukup untuk memulakan perbualan dengannya. Apabila kita mendapati bahawa kita berkonsgi destinasi, pasti secara automatik akan terbangkit sebuah perasaan tenang dan senang, atas hakikat kita berkongsi sebuah desitnasi yang sama. Perbualan semakin rancak dan gelak tawa mula bertukaran. Apabila turun dari bas, rupanya kita hendak emnuju bangunan yang sama! Masya-Allah, pastinya akan lebih bersemarak perbualan kita. Apakah yang ambe ingin tonjolkan? Jika kita mempunyai destinasi yang sama, matlamat yang satu, kita akan menjadi selesa dengan orang itu. Wahai taulan, kita berkongsi destinasi yang sama iaitu SYURGA dengan 1.6 billion orang lain, tetapi kenapa apabila diseru untuk memboikot barangan Yahudi, kita memekakkan telinga? Dan, mengapakah kita menjauhi saudara kita yang berbangsa Bangladesh hanya kerana baunya dan status kewarganegaraan dan kerjanya? Adakah, kerana kita berkukit putih, wangi, kaya dan "tuan" kepada tanah ini, menjadikan kita lebih baik dari mereka? Wallahi, tidak sesekali..

Ambe pernah bertandang ke Masjid Sultan Ismail, Muar untuk bersolat Jumaat. Ketika itu, maish awal lagi, maka datanglah seorang teman memohon nasihat. Ketika ambe sedang memberi nasihat, dua orang lelaki berbangsa Bangladesh merenung kami..Haha, apabila ambe menghayunkan tangan sebagai penekanan nasihat ambe, makin bulat mata mereka mendengar. Setelah selesai, salah seorang dari mereka menyapa kami dengan loghatnya yang pekat. Kawan sebelahnya jelas tidak memahami bahasa Melayu kerana dia setia menguis janggutnya sepanjang perbualan ini. Kami memperkenalkan diri masing-masing, dan dia dengan ramahnya menceritakan pengalamannya sebagai Tabligh. Kemudian, tiba-tiba perbualan terhenti dan suasana menjadi janggal. Tanpa berfikir panjang, ambe pun bertanya," Abang ada anak, isteri kat sana? Berapa lama lagi duduk sini?". Dia dengan senang hati (jelas pada raut mukanya) menjawab, "Ada, ada. Itu tiap-tiap bulan saya kasi itu duit. Saya selalu pesan anak saya, jangan putus (tinggal) solat. Bini saya pun saya cakap jangan putus solat. Kawan-kawan saya, ada 50 orang semuanya tidak putus solat punya. Sudah datang sudah. (DIa menunjuk ke arah barisan kawannya yang kebanyakan berada di saf pertama dan kedua). Saya minggu depan permit sudah habis, saya balik punya. Tak nak duduk haram".

Kemudian dia berkata," Kita, Melayu ka, Pakistan ka, Bangla ka, takda beza. Kita 1 agama, 1 Nabi, 1 al-Quran. Tiada beza punya!"

Kata-kata beliau mengharukan ambe. Berapa ramai dari mak ayah kita yang konsisten berpesan kepada anak-anak mereka supaya jangan tinggal solat? Berapa ramai orang Melayu yang kita rasa lebih tinggi dari orang lain lepak di luar masjid, sehingga bilal memanggil iqamat barulah berpusus masuk ke dalam? Dan, berapa ramaikah antara kita menjalankan amanah sebagai seorang teman menasihati rakannya yang lain? Fikirkanlah, kesombongan dan ego telah cukup meranapkan persaudaraan selama ini.

PERSOALAN KEDUA:   Apakah yang menimbulkan sebuah pertengkaran walaupun kita berkongsi ciri-ciri yang lebih jelas dan ketara lebih dari persamaan seorang kembar dengan saudara seirasnya?

Saudaraku, sepanjang kajianku ini, maka ada dua punca utama yang menyebabkan pertelingkahan yang kedua-duanya melibatkan unsur utama dalam juzuj manusia, iaitu hati, akal dan nafsu

i. Kekurangan penggunaan akal secara optimum
ii. Nafsu yang membutakan diri

Perhatikanlah dengan sedalam-dalamnya, bahawa Allah telah memberi akal untuk membezakan kita dari manusia. Kita berkongsi ciri-ciri luaran yang hampir sama dengan binatang, dan mereka juga mempunyai otak. Oleh itu, frasa "gunalah otak!" tidak menepati keperluan seorang manusia yang sihat kerana AKAL yang memuliakan manusia.
Jika kita tidak menggunakan nikmat akal ini, maka serupa saja dengan binatang. Hidup binatang hanyalah makan, minum, mengawan dan akhirnya menunggu untuk mati. Ini diterangkan oleh firman Allah sendiri,

Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai. (al-A'raf-179)

Maka, mereka yang tidak menggunakan akal dengan baik, akan bertindak seperti haiwan yang tidak mampu melihat penyelesaian lain kecuali bergaduh.

NAFSU YANG MEMBUTAKAN DIRI

Para ahli sufi membahagikan peringkat nafsu ini kepada tiga, iaitu Nafsu Ammarah, Nafsu Lawwamah dan Nafsu Muthmainnah. Sebenarnya, terdaoat juga pendapat yang lain tentang tingkatan nafsu tetapi tidak mampu untuk dibahaskan dalam konteks ini.

Nafsu Ammarah beraja di hati jika akal dan iman gagal merasinalkan keinginan. Apabila nafsu ini beraja di hati, maka apa yang salah itu, itulah yang baik. Tetapi, orang yang berda dalam peringkat ini tidak akan merasakan secebis ketenangan sekalipun, kerana jiwanya sudah dilumpuhi dengan kotoran mazmumah, sehingga menumpulkan deria lathifah rabbani, satu unsur murni dalam jiwa kita. Tiada ketenangan, kepuasan, keadilan dan ketaqwaan. Jiwa mereka seperti dikejar garuda bayangan, dan seperti adanya gunting dalam urat setiap kali berjalan.




PERSOALAN KETIGA;  Adakah sebarang penyelesaian dalam konflik yang nampaknya sentiasa ada menghantui kehidupan kita?

Dalam kes ini, ia memerlukan jawapan dan penyelesaian. Dan, jawapan yang hakiki itu hanyalah dalam al-Quran dan al-Sunnah. Dan, kemudiannya, ijmak dan kata-kata para ulama' yang juga bersandarkan dan terbit dari pemahaman dalam mereka berkenaan dua sumber primer Islam ini.

Masalahnya, bukanlah al-Quran tidak mampu memberikan jawapan kerana hakikatnya manusia itu sendiri yang meragui firman dan kuasa Allah. Ambe pernah membaca sebuah artikel dahulu tentang seorang lelaki bukan Islam diberikan senaskhah al-Quran terjemahan. Adat seorang lelaki yang tidak diselarikan dengan cahaya Islam, dia sering merasa rungsing dalam kehidupannya. Maka, digerakkan hatinya untuk membuku al-Quran. Ajaibnya, al-Quran memberikan jawapan yang tepat kepada setiap permasalahannya, walaupun dia menyelak helaian al-Quran itu secara  random. Dan, akhirnya, beliau memeluk Islam
Maka, jika Allah sudi untuk memberikan penerangan dan pencerahan melalui firmanNya kepada sorang kafir, pastiNya Dia menjanjikan perkara yang sama buat kita. CUMa manusia sahaja yang bertaut harapan kepada sesuatu yang bukan dari Allah. Syeikh Zahir Mahmood pernah berkata,"Anda keberatan untuk bangun Subuh, dan anda mengharapkan pertolongan Allah akan tiba?" 

Jadi, antara penyelesaian yang ambe dapat pikirkan buat masa sekarang ini terbahagi kepada 3. Ketahuilah bahawa ini hanyalah dalam peringkat teori lagi, yang segar dikeluarkan dari minda ini. Keberkesanannya tidak diuji lagi, tetapi kita doakan yang terbaik. Amin

Ø Ibrah Surah al-Hujurat
Ø Stag Model
Ø Tahalli




IBRAH SURAH HUJURAT

Dalam surah al-Hujurat, terdapat beberapa tips yang bernas yang dianjurkan oleh Alla subhanahu wataala sendiri kepada kita. Adalah rugi, untuk kita membaca al-Quran beribu kali tetapi tidak terfikir untuk menggali mutiara dan harta karunnya. al-Quran ini hanya dijadikan sebuah ritual tanpa penghayatan dan aplikasi isinya. Sedih.

Ø Jangan menyaringkan suara terhadap rakan yang lain.(ayat 2) Masing-masing ada perimeter sosial yang tersendiri, jadi anda tidak tahu siapakah di antara rakan anda yang sensitif terhadap suara yang tinggi. Jadi, perlahankan suara anda kerana suara yang nyaring akan memberikan persepsi yang kurang enak kepada diri kita.
Ø Bersabar dalam pergaulan.(ayat 5) Masa ialah elemen yang penting, ia mematangkan buah dan mematangkan diri kita juga. Jangan terlalu tergopoh-gapah dalam muamalat. Dakilah gunung dengan cermat, kerana gunung itu tidak akan lari. Cuma andalah yang menjadi penentu kejayaan misi itu.
Ø Menyaring maklumat dengan cermat.(ayat 6) Zaman ini, zaman fitnah. Perkara yang tidak benar mendapat liputan luas dan dipatenkan (Melodi dan sebagainya). Jadi, untuk mengelakkan sebarang tekanan dalam perhubungan, bersangka baiklah dan maafkanlah mereka.
Ø Menyukai dan menyanjungi perbuatan baik rakan kita dan maafkanlah kelemahan mereka.(ayat 7). Janganlah disebabkan satu keburukan, kita melupakan kebaikan yang lain. Tegurlah dengan hemat, dan berikan masa yang cukup untuk dia berubah. Jika anda tidak mampu untuk menghabiskan sepinggan nasi dalam sekali suap, anda juga tidak boleh memaksa mereka berbuat sedemikian.
Ø Bermuamalat berteraskan iman. (ayat 7). Persahabatan yang terjalin berteraskan niat yang jahat, amat rapuh umpama berumah di tepi pantai yang haro-hari ada amaran tsunami.
Ø Jangan menjadi pengadu domba,(ayat 9). Kita mungkin memikirkan bahawa kita akna memperoleh keuntungan hasil melaga-lagakan orang lain. Hakikatnya, kita menempah waktu kemusnahan. Berhati-hatilah
Ø Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman. Dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim. (ayat 11)
Ø Berprasangka baik.(ayat 12)

Ambe rasa, cukuplah sekadar ini dahulu perkongsian ini. Sambungannya akan diteruskan jika ada kesempatan waktu dan masa. Semoga ilmu ini memberi guna kepada diri kita semua, demi perpaduan umat Islam.

No comments:

Post a Comment