Monday, 2 December 2013

[Fiqah Harian (1)]: Penggunaan Ubat Bernajis

Bismillahirrahmanirrahim..Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Walaupun hampir seminggu meninggalkan sekolah, masih tak dapat sesuaikan diri. Subhanallah. ALam persekolahan memang sungguh bermakna kerana ia sebuah kem latihan dan kini tibalah ambo untuk terbang dengan sayap yang dibentuk selama 11 tahun. Pray for me, brothers and sisters..

Cuti ini tidak banyak aktiviti. In sha Allah akan berangkat ke pondok iaitu Madrasah Pasir Tumboh Kelantan pada 21 Disember. Darah Minang ambo berkobar-kobar untuk merantau dan mencari pengalaman. Semoga Allah kurniakan ambo syahid dalam mencari ilmu sepertimana saudara Ammar kita. Semoga Allah mencucuri rahmatNya ke atas Allahyarham Ahmad Ammar..

Post kali ini sebenarnya merupakan assginment ayah ambo yang sedang menjalani Diploma Syariah. Beliau meminta bantuanku untuk menulis tugasan ini maka ambo pun mulakan gerak kerja. Terimalah hasil kerja yang tidak seberapa ini..Semoga bermanfaat

(Sumber: Diambil daripada beberapa laman sesawang dan juga buku Himpunan Isu-Isu Fiqah Terpilih oleh Dr Basri Ibrahim)

PENGGUNAAN UBAT BERNAJIS UNTUK MERAWAT PESAKIT

MUQADDIMAH

Hukum Islam didatangkan dengan pelbagai bentuk dan konsep, sesuai dengan peranannya sebagai rahmat sekalian alam dan bkan asbab bagi mencetuskan masyaqqah kepada umat manusia. Hukum Islam berbentuk kompleks lagi universal, yang disesuaikan mengikut suasana dan peredaran zaman tanpa mengubah matlamat terasnya; mengabdikan diri kepada Allah.

Hukum di dalam Islam salah satunya dinamakan sebagai hukum  azimah dan juga rukhsah. Hukum azimah ini ialah pokok atau apa yang disyariatkan oleh Allah dan Rasul-Nya. Sebagai analoginya, solat Zohor itu disyariatkan ebanyak 4 rakaat. Hukum rukhsah pula didefinisikan sebagai keringanan ke atas perkara-perkara tertentu dalam keadaan yang tertentu tanpa mengabaikan hukum azimah tersebut. Sebagai contohnya, bagi orang musafir dibenarkan untuk memendekkan solat Zohor sebanyak 2 rakaat dengan cara qasar.

Secara umumnya, umat Islam diwajibkan untuk beramal dengan hukum azimah melainkan didatangi situasi dharurat.

Aspek Islam mencakupi seluruh bidang kehidupan manusia termasuk juga bidang perubatan. Dulunya, asas fundamental bidang perubatan ini didirikan oleh doktor-doktor Yunani seperti Galen dan Hippocrates tetapi hakikatnya tiang asas perubatan pada hari ini dibentuk dan digubah oleh ulama' Islam seperti Ibnu Sina dan Ibnu nafis sesuai dengan syariat Islam. Tetapi, setelah masa berlalu dan dominasi Islam ke atas bidang keduniaan terlepas satu demi satu akibat peperangan dan bala Allah, bidang perubatan kini dipegang oleh orang bukan Islam.

Asimilasi ini menyebabkan beberapa kontrakdisi dengan tradisi Islam yang acap kali menggemparkan kita. Berita pendedahan berkenaan barangan bernajis atau sumber najis digunakan untuk menyembuhkan umat Islam dan juga manusia meresahkan kita semua. Persoalannya, apakah hukum penggunaan ubat bernajis untuk merawat pesakit dari konteks Usul al-Fiqh?

DEFINISI DAN TERMINOLOGI

Sebelum kita melanjutkan perbincangan kita, moleklah sekiranya kita berkenalan dengan beberapa definisi yang berguna sepanjang perbincangan ini.

Menurut Rosli Bin Othman dalam bukunya Al-Mukhtasar Al-Mufid (Ringkasan Hukum Solat dan Taharah) mengatakan bahawa :

“Najis juga boleh diertikan sesuatu benda yang kotor pada pandangan syara yang menghalang sahnya solat dan ibadah-ibadah yang pada maknanya.”

Memandangkan konteks bicara kita pada kali ini berkisarkan berkenaan adakah situasi dharurat membenarkan penggunaan ubat bernajis pada hari ini, maka dicatakan juga pada ruangan ini tentang erti dharurat.

Doktor Wahbah Azzahili telah menulis: "Telah berkata Al Jurjani di dalam 'Takrifat': Dharurat ialah kesusahan yang memudharatkan iaitu bencana yang tidak ada sesuatu yang boleh mencegahnya.!"

Dan banyak definisi-definisi yang mempunyai maksud yang hampir-hampir sama yang disebut oleh ulama-ulama dahulu. Di antaranya apa yang disebutkan oleh Abu Bakar Al Jassas tentang dharurat kelaparan: "Dharurat ini ialah takutkan kemudharatan menimpa, atau kemusnahan ke atas diri, atau sebahagian daripada anggota-anggota badan di waktu kelaparan..."

Dan telah berkata ulama-ulama Maliki: "Dharurat ialah takut keatas kehancuran diri secara pasti (qathi) ataupun berpandukan andaian yang kuat (zhan), atau takutkan kematian. Dan tidak disyaratkan menanti sehingga maut datang menimpa akan tetapi cukuplah dengan hanya berpandukan kepada perasaan takut akan berlaku kehancuran walaupun dengan andaian yang kuat (iaitu zhan)."

Kemudian Doktor Wahbah Azzahili merumuskan: "Dharurat ialah keadaan yang menimpa seseorang insan di dalam bentuk kemerbahayaan, atau kesusahan yang mendesak sehingga ditakuti berlakunya kemudharatan, ataupun kesakitan ke atas diri, atau anggota badan, atau kehormatan, atau akal, atau harta benda dan yang sehubungan dengannya. Dan diharuskan ketika itu mengambil benda-benda yang haram ataupun meninggalkan yang wajib ataupun menangguhkannya dari waktunya semata-mata untuk menolak kemudharatan-kemudharatan daripada menimpa di bawah naungan syari'at."
Perhatikanlah bahawa akan binasa sekalian umat manusia jika hanya dibenarkan untuk beramal dengan hukum azimah dalam situasi kecemasa. Tetapi, rahmat Allah ke atas hambaNya membenarkan dan menurunkan hukm rukhsah yang digunakan pada situasi yang disebutkan di atas dan dengan kadar yang tertentu dan syarat yang tertentu pula.

HUKUM RUKHSAH MENURUT USUL FIQH

Allah subhanahu wataala telah berfirman;

"Sesungguhnya diharamkan kepada kamu bangkai dan darah dan daging babidan apa-apa yang disembelih untuk yang lain daripada Allah. Tetapi sesiapa yang terpaksa tanpa ada kecenderungan dan tanpa melampui batas, maka tidak ada dosa keatasnya. Sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."
(Al Baqarah: 173)

Perkara penting yang dapat kita kutip daripada ayat ini ialah, benda-benda yang diharamkan ini diharuskan pada ketika terpaksa. Itupun tanpa melampui batas.Daripada ini lahirlah dua kaedah syari'yah yang penting untuk kegunaan umat di dalam kehidupan mereka.

Kaedah pertama ialah:

"Kecemasan (dharurat) mengharuskan yang haram."

Akan tetapi pengambilan benda-benda yang haram dimasa dharurat dibatasi dengan kaedah yang kedua, iaitu:-

 "Dharurat diambil sekadar keperluan sahaja."

Menggunakan benda yang haram melebihi kadar keperluan dimasa dharurat adalah berdosa. Begitulah juga di dalam perubatan Islam, pada ketika-ketika dharurat dan kecemasan boleh digunakan benda-benda dan cara-cara yang haram sekadar keperluan. Ini telah berlaku di zaman Ar-Rasul.

Mengikut hadis dari Anas bin Malik:

"Rasulullah telah memberi kelonggaran kepada Abdul Rahman ibn Auf dan Zubair ibn Awwam memakai sutera, kerana penyakit gatal yang menimpa mereka."
(Bukhari dan Muslim)

Walaupun sutera pada dasarnya haram dipakai oleh muslimin lelaki, tetapi jika tidak ada cara-cara yang halal yang dapat mengubati sesuatu penyakit, ianya harus digunakan. Ini menunjukkan keharusan berubat dengan cara yang haram di peringkat kecemasan selepas hilang ikhtiar-ikhtiar lain.

Namun mestilah diingat, bahawa tidak boleh kita dengan senang menggunakan benda ataupun cara yang haram bertopengkan dharurat (kecemasan) sebelum berikhtiar mencari yang halal dengan bersungguh-sungguh.

SYARAT PENGGUNAAN BARANGAN HARAM KETIKA DHARURAT

Sesungguhnya Islam itu mudah tetapi janganlah kita mempermudahkan apatah lagi mengambil mudah hukum Islam sewenang-wenangnya/ Para fuqaha' telah menetapkan beberapa garis panduan seseorang itu dibenarkan untuk mengambil atau menggunakan barangan haram.Antaranya;

1) Bahawa keadaan dharurat itu benar-benar berlaku, bukan sesuatu yang dinanti- nantikan. Maksudnya telah wujud suatu keadaan di mana kemusnahan ataupun kehancuran akan menimpa keatas diri ataupun harta benda secara pasti, ataupun berpandukan sangkaan yang kuat berdasarkan pengalaman-pengalaman. Ataupun telah benar-benar wujud suatu keadaan yang akan merosakkan dan menghancurkan satu diantara lima perkara dharuriyat yang telah disebutkan: samada agama, nyawa, akal, keturunan, ataupun harta benda. Ketika ini barulah hukum rukhsah boleh diambil.

2) Telah dipastikan bahawa tidak ada benda-benda halal yang lain yang boleh diambil melainkan yang haram sahaja.

3) Jika masih ada benda-benda yang halal, mestilah dipastikan bahawa pengambilan benda-benda yang halal tidak akan dapat mengindarkan kemudharatan dan kehancuran daripada menimpa si pesakit.

4) Bahawa seseorang yang terpaksa itu tidak dibolehkan melanggar prinsip-prinsip Islam yang asasi, umpamanya, mejnaga hak orang lain, menunaikan amanah dan lain-lainnya. Umpamanya tidak dibolehkan seseorang yang terpaksa itu berzina, membunuh, merompak untuk menghilangkan kemudharatan yang menimpa.

5) Hendaklah pengambilan yang haram itu sekadar perlu sahaja, untuk menghilangkan dharurat yang menimpa. Tidak boleh lebih.

6) Pada waktu pengubatan, pengambilan yang haram ketika dharurat mestilah dipastikan oleh seseorang doktor yang adil, yang dipercayai tentang agama dan ilmunya.

PENGGUNAAN UBAT BERNAJIS MENURUT ISLAM

Tajuk ini perlukan perincian. Sebelum kita melihat kepada ijtihad ulama-ulama tentang perkara ini, marilah kita melihat kepada hadis ini.

I.UBAT BERNAJIS SECARA UMUM

"Beberapa orang telah datang ke Madinah. Oleh kerana tidak begitu sesuai dengan cuaca di situ meraka telah diserangi penyakit. Ar-Rasul lantas menghantar mereka ke tempat unta-unta sedeqah disimpan seraya bersabda: "Minumlah dari susunya dan dari air kencingnya."
(Bukhari)

Berhubung dengan hadis ini, Imam Qastalani di dalam kitab 'Irsyadus Sari' telah berkata: "Dan telah berkata Imam Syafie dan Abu Hanifah dan jumhur ulama-ulama Islam, air kencing adalah najis kesemuanya melainkan yang dimaafkan. Ditakwilkan hadis ini sebagai harus meminumnya kerana ubat dan tidak harus tanpa dharurat.

Adapun hadis Ummu Sulaim di mana Ar-Rasul telah bersabda:"Sesungguhnya Allah tidak menjadikan ubat daripada bahan yang diharamkanNya." Ditafsirkan didalam waktu ikhtiar. Pada waktu dharurat, harus menggunakannya (iaitu benda benda haram) seperti mana bangkai diharuskan untuk yang terpaksa!"

Jelas dengan hadis ini tentang keharusan menggunakan najis seperti air kencing unta (yang dihukumkan najis oleh kebanyakan ulama) ketika berubat di waktu dharurat.

Di dalam 'Al Hidayah Al Alaiyah' ada disebutkan: "Harus berubat dengan yang haram, jika diyakini bahawa ia boleh menyembuhkan dan ketika tidak ada ubat-ubat lain. Adapun dengan sangkaan semata-mata(iaitu tidak yakin), tidak diharuskan. Dan perkataan seorang tabib semata- mata tidak membawa kepada sesuatu yang yakin."

Di dalam kitab 'Mughni Muhtaj' ada disebutkan: "Harus berubat dengan najis seperti daging ular dan air kencing untuk mencepatkan kesembuhan dengan syarat tabib yang memberikan ubat itu mestilah seorang Muslim yang adil ataupun yang berpengetahuan tentang cara pengubatan dengan menggunakannya, asalkan kadar yang digunakan sedikit sahaja dan tidak sampai memabukkan."

Imam Al Izz ibn Abdul Salam di dalam kitab 'Qawaidul Ahkam' telah berkata: "Harus berubat dengan najis-najis jika tidak didapati ubat-ubat yang bersih sebagai pengganti, sebat maslahat sembuh dan kesejahteraan lebih menyempurnakan daripada maslahat meninggalkan penggunaan najis."

II. UBAT BERNAJIS BERSUMBERKAN DARI BABI

Adapun tentang daging babi, ada ulama-ulama yang tegas di dalam memberi hukum. Di dalam kitab 'Al Hidayah Al Alaiyah' ada disebutkan: "Adapun daging babi, tidak diberikan kelonggaran untuk berubat, walaupun dia saja yang ditentukan sebagai ubat."
Telah berkata Sahnun di dalam Tafsir Qurthubi: "Tidak boleh berbuat dengan babi."

III. UBAT BERNAJIS BERSUMBERKAN ARAK

Adapun tentang pengubatan dengan menggunakan arak ketika dharurat telah berkata Imam Al Izz ibn Abdul Salam:'Tidak harus berubat dengan arak mengikut pendapat yang lebih sahih melainkan jika diketahui ia dapat menyembuhkan dan tidak ada ubat-ubat lain."

Di dalam kitab 'Al Bahru Al Zukhar' telah disebutkan: "Yang lebih hampir ialah harus berubat dengan arak jika dikhuatiri si pesakit akan binasa ataupun akan binasa salah satu daripada anggota-anggota badannya yang dapat dihindarkan jika penyakitnya dapat disembuhkan."

Di dalam 'Arraudhah' telah tertulis: "Harus berubat dengan arak kerana dharurat secara mutlak."

Telah berkata Imam Abu Hanifah: "Harus berubat dengan arak dengan meminumnya!" Pendapat ini disokong oleh Qadhi Attabari dari mazhab Syafie dan Imam Atthauri.

Sheikh Abdullah Nasih Ulwan telah merumuskan: "Nas-nas yang diutarakan merupakan dalil-dalil yang jelas tentang keharaman penggunaan arak seperti untuk berubat. Adapun setengah-setengah ubat yang terpaksa dicampurkan dengan alkohol kerana dharurat untuk memeliharanya daripada rosak umpamanya, adalah harus menggunakannya untuk berubat sekira diketahui bahawa sesuatu hanya boleh baik dengan menggunakannya. Tetapi ini mestilah dipastikan oleh seorang doktor muslim yang mahir, yang takut kepada Allah masa tersembunyi ataupun berterang-terangan.''

Untuk memperincikan fatwa-fatwa yang telah dinukilkan, elok rasanya kita mengamati bahan-bahan yang telah dituliskan oleh Doktor Abdul Karim Zaidan: "Ulama-ulama fiqh telah memberi pandangan-pandangan mereka tentang masalah pengubatan dengan benda yang diharamkan Allah, samada daripada bahan bernajis ataupun bahan-bahan yang tidak bernajis yang lain. Ada diantara mereka yang melarangnya, ada yang mengharuskan, dan ada pula yang memperincikan hukumnya. Bagi tiap-tiap pandangan yang mereka utarakan ada dalil-dalilnya ......."

Kemudian beliau memperincikan perkataan ulama-ulama berhubung dengan perkara ini:

"Di sisi Mazhab Hanafi: diharuskan berubat dengan yang haram jika diyakini tentang kesembuhannya, yang akan berlaku. Sekiranya tidak, tidak harus berubat dengannya. Telah berkata Imam Al Kasani di dalam 'Badai' nya: "Berubat dengan yang haram harus ketika diyakini kesembuhannya sama seperti (keharusan) memakan bangkai ketika kelaparan dan meminum arak ketika tersangat dahaga dan untuk menghilangkan suapan yang terlekat di kerongkong. Dan tidak harus jika tidak diyakini kesembuhan dengannya......"

Dan disisi Mazhab Syafie: Mereka membezakan diantara arak dan bahan-bahan haram yang lain. Di sisi mereka, harus berubat najis-najis dan bahan-bahan haram yang lain melainkan Inilah pandangan mazhab itu dan inilah yang diputuskan oleh ulama Syafie..!

Adapun arak, mereka mengharuskannya ketika hendak menghilangkan suapan yang terlekat di kerongkong jika tidak ada bahan-bahan lain yang suci! Akan tetapi mereka bertelingkah pendapat tentang keharusan berubat dengannya dan dengan bahan-bahan yang memabukkan yang lain. Jumhur ulama Syafie tidak mengharuskannya• Pandangan mereka ini adalah pendirian Mazhab dan yang sahih disisi mazhab Syafie. Kami berkata, sesungguhnya meminum arak dan bahan yang memabukkan dilarang oleh jumhur ulama Syafie dan diharuskan oleh segelintir yang lain.

Adapun yang zahir dari perkataan ini, yang dilarang oleh Imam Syafie ialah meminumnya sehingga kadar yang memabukkan. Dan perkataan jumhur ulama Syafie yang melarang berubat dengan arak dan bahan-bahan yang memabukkan maksudnya, "Pada pengamatan kami diharuskan diatas kadar yang tidak memabukkan bukan diatas kadar yang memabukkan. Adapun ulama-ulama: Syafie yang mengharuskan berubat dengan arak, membawa makna, mereka mengharuskannya, samada ianya memabukkan atau tidak sampai memabukkan.

Selepas mengkaji dan memperincikan perbezaan pendapat ini, kami berpendapat bahawa perbezaan ini suatu perbezaan yang kurang penting. Ini disebabkan kebiasaannya (dimasa ini), kewujudan arak di dalam ubat-ubat adalah didalam kadar yang sedikit, dan jarang- jarang sekali diambil dan jika diambil pun amat sedikit sekali tidak sampai memabukkan. Lantas meminumnya ketika diperlukan adalah diharuskan......!

Kemudian beliau membincangkan penggunaan ubat-ubat yang bercampur dengan alkohol yang banyak terdapat di masa ini.

Katanya: "Terdapat ubat-ubat Yang dicampuri di dalamnya bahan-bahan alkohol dan bahan-bahan yang boleh memabukkan Yang lain. Adakah harus kita mengambilnya ataupun tidak?

Jawapannya: Jika pada ketika kesakitan yang ditahap dharurat, diharuskan dengan syarat-syarat yang telah disebutkan. Adapun jika tidak sampai ketahap dharurat, umpamanya wujud sesuatu hajat pada penggunaan ubat-ubat ini, dan tidak sampai ke tahap dharurat, adakah diharuskan juga? Yang zahir bagi saya ialah diharuskan. Ini dikiaskan pada apa yang difatwakan. Umpamanya oleh Al-Kasani di dalam'Al Badai': "Sesungguhnya najis sekiranya berubah dan bertukar sifat-sifat dan maknanya, maka terkeluarlah ia dari kenajisannya..."

Dan telah berkata Ibn Hazmin: "Sekiranya telah berubah sifat asal sesuatu bahan najis ataupun haram, maka terbatallah namanya yang asal yang telah ditetapkan hukumnya dan jadilah ia bahan lain yang halal dan suci.......! Dengan itu alkohol dan bahan yang memabukkan yang lain andaikata dicampurkan sedikit di dalam ubat sehingga ia melarut di dalamnya sehingga hilang kesannya, baunya dan rasanya maka hukumnya adalah sama seperti hukum najis yang bertukar sifatnya.......!

Adapun tentang hukum menggunakan bahan-bahan bius (anasthesia), umpamanya untuk pembedahan, telah berkata ulama-ulama Hanafiyah: ".........Dan tidak ada kesalahan meminum sesuatu yang menghilangkan akal untuk memotong kudis yang memakan badan (gangrenous ulcer) dan yang sehubungan dengannya." Dengan ini jelaslah keharusan menggunakan alat-alat dan ubatubat bius untuk pembedahan, walaupun ianya menghilangkan akal.

Satu persolan yang sering dihadapi oleh doktor-doktor sekarang ialah, adakah harus memberikan ubat-ubat yang diharamkan bahan- nya kepada pesakit, semata-mata untuk mencepatkan kesembuhan- nya? Telah berkata Dr. Abd. Karim Zaidan: "Sekiranya ketentuan ini dibuat oleh seorang doktor muslim yang adil, maka telah berkata Imam An-nawawi: Tentang keharusannya ada dua pandangan...... Dan yang paling sahih ialah diharuskan. Dan sesungguhnya Imam Syafie telah menegaskan tentang keharusannya di dalam hal ini, daripada perkataannya di dalam Al Umm."

KESIMPULAN


Maka, telah zahirlah bahawa agama ini ialah agama yang murni seluruhnya. Berdasarkan perbincangan kita, nyatalah menurut syara' harus penggunaan barangan bernajis tsabit daripada hadith Nabi dan ijtihad para ulama'.


BONUS: Saudara AMMAR dalam Kenangan..




No comments:

Post a Comment