Bismillahirrahmanirrahim..Assalamualaikum
warahmatullahi wabarakatuh.
In sha Allah,
pada ruangan kali ini kita akan membincangkan apa pengertian Iman, Islam dan
Ihsan. Musonnif kitab Zahratul Murid dan Minhajus Salam menegaskan bahawa tidak
sah Islamnya seseorang jika tidak mengetahui pengertian tiga perkara ini..:)
Islam
Mengikut dan
menrerima apa sahaja yang dibawa oleh Nabi SAW tentang perkara-perkara yang
wajib diketahui seseorang mukalaf tentang agamanya. Rukun Islam ada 5 perkara;
·
1.Mengucap
dua kalimah syahadah
· 2.Mendirikan
solat lima waktu
· 3. Mengeluarkan
zakat
· 4.Puasa
pada bulan Ramadhan
· 5.Mengerjakan
haji di Baitullah bagi yang berkemampuan
2 Iman
Membenarkan
dengan hati tentang apa yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW tentang
perkara-perkara yang maklum (diketahui). Rukun Iman ada 6 perkara;
·
.1. Percaya
kepada Allah
· 2.Percaya
kepada malaikat
· 3.Percaya
kepada semua kitab
· 4.Percaya
kepada Rasul
· 5.Percaya
kepada Hari Akhirat
· 6.Percaya
kepad Qadha dan Qadar
Ihsan
Seseorang itu
berbuat baik dengan ikhlas pada semua
ketaatan. Ertinya kita beribadat kepada Allah taala seolah-olah kita
melihatNya.
(Diperolehi daripada kitab Faridah al-Faraid
fi ‘Ilm Aqaid)
HUKUM AKAL
Penting di
dalam ilmu Akidah untuk kita mengetahui hokum akal kerana akal merupakan satu
anugerah yang amat berharga yang dikurniakan kepada manusia. Ia membedakan kita
daripada makhluk selainnya dan juga berguna membezakan hak dan batil. Akal juga
menjadi neraca atau medium terbaik dalam mengukur atau mempelajari sesuatu
perkara. Maka wajib bagi setiap mukallaf untuk mengetahui hokum-hukum akal
sebelum mengenal sifat-sifat Allah.
INFO: Apakah
itu Mukallaf?
Menurut kitab
Jauharul Tauhid, mukallaf itu ialah mereka yang mncapai beberapa perkara, tidak
mengira lelaki atau perempuan;
1.
Baligh
2. Berakal
3. Sampai dakwah
4. Sempurna pancaindera.
Maka, mereka
yang belum baligh, gila, atau buta dan pekak sejak lahir tidak dikira mukallaf.
Mereka yang terasing daripada sampainya dakwah seperti duduk di puncak gunung
yang asing tidak dikira sebagai mukallaf dan terbebas daripada taklif (tuntutan).
Mereka yang
tinggal di antara perutusan zaman Rasul dikira sebagai Ahli Fitrah dan
dimasukkan ke dalam syurga. Contohnya, zaman di antara perutusan Nabi Isa dan
Nabi Muhammad, penghuni bumi ketika itu dikira sebagai Ahli Fatrah, termasuk
juga ibu bapa Nabi Muhammad. Maka, ibu bapa Nabi Muhammad dan lain-lain
dimasukkan ke dalam syurga. Wallahualam.
PENGERTIAN
HUKUM AKAL
Hukum akal
ialah satu metod untuk membenarkan atau menafikan sesuatu perkara. Ia terbahagi
kepada tiga iaitu Wajib Akli, Mustahil Akli, Harus Akli.
WAJIB AKLI
Wajib pada
akal ialah sesuatu perkara yang tidak dapat terbayang dek akal akan
ketiadaannya. Dalam bahasa moden, satu perkara yang confirm ada dan macam tak
masuk akal kalau benda itu tiada. Contohnya, 1 separuh daripada 2. Confirm 1 tu
separuh daripada 2. Kita rasa tak munsabaha kalau ada orang kata 1 tu bukan
separuh daripada 2.
Wajib Akli
terbahagi kepada 2 bahagian iaitu;
1
1.Wajib Dhoruri iaitu perkara senang
yang dapat kita simpulkn dengan akal. Contoh, 1 itu separuh daripada 2. Dengan
mudah kita fahami perkara ini.
2.Wajib Nazhori iaitu perkara yang wajib
ada tetapi susah kita nak terangkan tanpa dalil. Erti lain, kita kena kaji dan
kemukakan dalil untuk support perkara
wajib ini. Contohnya, Allah itu sifatnya Maha Berkuasa. Allah memang berkuasa
tetapi kita kena berikan hujah-hujah dan kita kena fikir dalam-dalam tentang
perkara ni.
MUSTAHIL AKLI
Mustahil pada
akal ialah sesuatu yang tidak terbayang dek akal akan adanya perkara tu. Memang
mengarut dan tak munasabah kalau perkara itu ada.
Mustahil Akli
juga terbahagi kepada 2 bahagian iaitu;
1. Mustahil Dhoruri. Konsepnya sama,
benda remeh temeh yang memang mustahil yang kita tahu tanpa piker
panjang-panjang. Contohnya, 2 separuh daripada 3. Confirm mustahil
2. Mustahil Nazhori. Perkara yang
mustahil tetapi kita kena fikir panjang-panjang dan cari dalil tentang perkara
ini. Contohnya, Allah ada kawan dalam menjadikan alam ini. Pada akal kita,
mustahil Allah ada sekutu/kawan kerana Dia Maha Berkuasa tetapi kita kena kaji
dan kemukakan dalil untuk mensahihkan kemustahilannya.
HARUS AKLI
Harus pada
akal ini ialah perkara yang kita dapat terima ketiadannya dan adanya. Maknanya,
kalau benda itu tidak berlaku, kita dapat terima pada akal. Kalau ia berlaku
pun kita dapat terima juga. Contoh, manusia kadang-kala bergerak dan
kadang-kala tak bergerak.
Kalau orang
kata manusia itu kadang-kala bergerak, kita dapat terima. Kalau orang kata
manusia kadang-kala duduk diam contohnya ketika tidur, kita dapat terima
juga..:)
Harus Akli
ini pung terbahagi kepada 2 bahagian;
1) Harus Dhoruri. Iaitu perkara yang
mudah yang dapat terima oleh akal. Contohnya, objek kadangkala bergerak
kadangkala tak bergerak
2) Harus Nazhori. Perkara yang boleh
berlaku tetapi kena piker dalam-dalam dan berikan dalil. Contohnya, Allah harus
masukkan seorang ahlu maksiat di dalam syurga dan masukkan ahli ibadah di dalam
neraka. Benda ni boleh berlaku kerana mungkin ahlu maksiat itu bertaubat pada
akhirnya dan ahli ibadah itu riyak dalam ibadatnya. Tetapi, still perlukan
pikiran dalam-dalam tentang perkara ini.
(Disadur daripada Risalah Tauhid)
Maka, inilah
secara ringkas tentang pengertian Islam, Iman, Ihsan dan Hukum Akal. Pada
episode seterusnya, kita akan membincangkan tentang Mukadimah Mengenal
Allah..:)
Jangan rasa
berat dehh, belajar Ilmu Akidah ini seronok tak perlukan hafalan macam Ilmu
Feqah. Gunakan dalil naqli dan aqli ja dalam Ilmu Akidah..Peace
yoo..Wassalam..:D
No comments:
Post a Comment