Bismillahirrahmanirrahim..Assalamualaikum
warahmatullahi wabarakatuh...
Alhamdulillah,
kita akan memasuki huraian sifat 20. Ketahuilah bahawa dalam 20 sifat itu,
ianya terbahagi kepada 4 bahagian iaitu,
1) Kumpulan Nafsiyyah. Sifat yang
dibangsakan kepada empunya zat itu, iaitu Allah. Ada satu sahaja sifat yang
terkandung di dalam kumpulan ini, iaitu Wujud.
2) Kumpulan Salbiyah yang bermakna menolak. Iaitu kumpulan sifat yang
tugasnya menolak sebarang sifat yang tidak layak kepada Allah taala.
Sifat-sifat yang tergolong di dalam kumpulan ini ialah Qidam, Baqa’,
Mukolafatuhu lil Hawadith, Qiyamuhu Taala Binafsihi dan Wahdaniyat.
3) Kumpulan Maani iaitu sifat yang
beserta dengan zat Allah iaitu Qudrat, Iradat, Ilmun, Hayat, Sama’ dan Bashir
dan Kalam.
4) Kumpulan Maknawiyah iaitu sifat yang
dinisbahkan kepada sifat Maani. Sifat yang terkandung iaitu Kaunuhu Qadiran, Kaunuhu Muridan, Kaunuhu
Aliman, Kaunuhu Hayyan, Kaunuhu Samian, Kaunuhu Bashiran, dan Kaunuhu
Mutakalliman.
Maka, pada
ruangan kali ini kita akan membincangkan tentang kumpulan Nafsiyyah dan
Salbiah, in sha Allah..
Sifat
Nafsiyyah
Sifatnya
hanya satu iaitu Wujud iaitu ada. Lawannya ialah ‘Adam iaitu tiada. Tuhan itu
ada namun hakikat zatnya tidak dapat dilihat dengan mata kepala, kerana hakikat
yang Qadim tidak dapat dilihat oleh yang hadith.
Dalil sifat
ini ialah wujudnya alam ini. Alam ini ialah ma
siwa Allah iaitu segala perkara selain Tuhan. Alam ini ialah makhluk dan
sifat makhluk ialah hadith iaitu baharu. Baharu ini ertinya ada permulaan.
Segala makhluk ada permulaan. Alam ini permulaannya daripada Big Bang. Manusia
asalnya dari mani. Pokok asalnya daripada benih dan seterusnya.
Dan setiap
perkara yang ada permulaan (hadith) mesti ada pencipta. Maka, inilah
membuktikan kewujudan sang Pencipta iaitu Allah.
Sifat
Salbiyah.
Sifat ini
penting kerana sifat ini fungsinya untuk menolak segala sifat yang tidak layak
dengan Tuhan.
QIDAM
Qidam ertinya
sediakala. Erti sediakala ialah tiada permulaan bagi Tuhan taala. Lawan kepada
sifat ini ialah Huduth iaitu baharu.
Mustahil Tuhan bersifat baharu, kerana setiap perkara yang baharu dicipta, maka
akan berlaku pengulangan tanpa pengakhiran iaitu daur dan tasalsul.
INFO: Daur
dan tasalsul.
Daur ertinya
berkeliling. Contohnya, Zaid dijadikan oleh Amru, dan Amru menjadikan Zaid.
Tasalsul pula ertinya berhubung tanpa berakhiran. Contohnya Zaid menjadikan
Abu, Abu menjadikan Khalid, Khalid menjadikan Bakar dan seterusnya.
Jikaalau
Tuhan itu tidak bersifat sediakala (tiada permulaan), maka Dia bersifat baharu.
Setiap perkara baharu ada yang menciptakan, maknanya ada Tuhan yang lain. Maka,
Tuhan itu juga bersifat baharu, maka ada Tuhan lain yang menjadikan maka benda
ini akan jadi tidak berkesudahan. Maka, wajiblah Tuhan itu bersifat sediakala,
tanpa sebarang permulaan.
INFO: Qadim
yang dinisbahkan kepada nama terbahagi kepada empat
1) Qadim zatiy iaitu tiada permulaan bagi
zat Allah, tidak diciptakan
2) Qadim sifatiy iaitu tiada permulaan
bagi sifat Allah
3) Qadim zamani iaitu berlalunya masa,
sekurang-kurangnya setahun
4) Qadi idhofi, terdahulu sesuatu perkara sebelum
datangnya perkara yang lain. Contoh, sang bapa datang lebih dahulu daripada
anak.
Maka Qadim
zatiy dan Qadim sifatiy hanya kepada Allah sahaja
BAQA’
Baqa’ ertinya
kekal. Erti kekal maknanya tiada akhir bagi kewujudan Allah taala. Lawannya
ialah Fana’ iaitu binasa. Wajib Tuhan kekal selama-lamanya kerana jika Dia
tidak kekal maka Dia merupakan sesuatu yang baharu, kerana setiap perkara
baharu akan binasa maka akan terjadilah daur dan tasalsul seperti di atas.
Maka, perkara
yang dikaitkan dengan permulaan dan pengakhiran maka terkait dengan tiga
bahagian;
1) Tiada permulaan dan tiada pengakhiran
seperti zat Allah dan sifat Allah
2) Ada permulaan tetapi tiada pengakhiran
seperti syurga dan 10 perkara yang lain yang akan dihuraikan nanti.
3) Ada permulaan dan ada pengakhiran
seperti semua makhluk selain yang tersebut di atas itu
Maka, perkara
yang kedua di atas itu namanya kekal Ardhi.
INFO: Kekal
Ardhi, pada hakikatnya hanya Allah sahaja yang Kekal secara Hakiki tetapi atas
kekuasaanNya dan kehendakNya, maka Dia mnjadikan 10 perkara untuk menjadi
kekal. Maka, asalna ia tidak kekal, tetapi dikekalkan dengan izin Allah taala.
10 perkara itu ialah;
1) Syurga
2) Neraka
3) Qalam
4) Kursiy
5) Arasy
6) Loh Mahfuzh
7) Roh
8) Ajbul
Zanbi iaitu tulang sulbi manusia
9) Jisim sekalian Nabi
10) Jasad para syuhada’
MUKHOLAFATUHU
LIL HAWADITHI
Mukholfathu
lil Hawadithi ini ertinya bersalahan Allah dengan segala perkara yang baharu.
Ertinya Allah itu tidak menyerupai dengan ciptaannya walau sedikitpun.
Misalnya, adakah logik jika pencipta pen berupa sebagai pen juga? Tidak! Maka
semestinya pencipta pen itu selain daripada rupa pen.
Lawan kepada
sifat ini ialah Mumathalatuhu lil Hawadith iaitu bersamaan Allah dengan segala
yang aharu, maka ini mustahil. Allah tidak menyerupai sesuatupun dengan
ciptaanNya sama ada melalui zat, sifat dan af’al.
Erti
Allah tidak bersamaan dengan perkara ciptaanNya melalui zat ialah;
1) Tuhan itu bukan jirim ( perkara yang mempunyai
berat, isipadu dan menempati dalam ruang/matter)
2) bukan aradh
(sifat yang menempel kepada zat seperti warna),
3) tidak sesekali Tuhan itu berdarah
daging,
4) tidak bertulang,
5) bkan dari jenis leburan (air/liquid)
6) dan bukan daripada jenis tumbuhan.
7) Dia juga tidak berpihak (tidak ada di
utara, selatan, timur, barat, atas, bawah, kanan, kiri , tepi)
8) dan Tuhan itu tidak bertempat (do not occupies space)
9) dan tidak berada di dalam masa.
Erti
Allah tidak bersamaan dengan makhluk melalui sifat ialah;
1) Sesungguhnya sifat Allah itu Qadim (tiada
permulaan) sedangkan sifat manusia iatu baharu (ada permulaan). Pendengaran
Allah tiada permulaan dari azali sedangkan pendengaran manusia itu mula ada
ketika dia diciptakan dan penuh dengan kekurangan pula.
Erti
Allah tidak bersamaan dengan makhluk pada perbuatan ialah perbuatan ialah
1) Perbuatan Allah memberi bekas
sedangkan perbuatan manusia hanya semata-mata ikhtiar tidak memberi bekas tanpa
izin Allah. Contoh seperti pena yang menulis. Nampak seperti pena itu yang menulis
sedangkan tanganlah yang menggerakkan pena itu. Sama dengan perbuatan manusia,
pada zahirnya kelihatan manusia yang memperlakukannya sedangkan kesemua itu berlaku
dengan kehendak Allah taala.
2) Perbuatan Allah itu tanpa wasitah iaitu tanpa alat dan perkakas
sedangkan manusia itu memerlukan alat dan perkakas seperti tangan, kereta dan
sebagainya.
INFO: Ayat Mutasyabbihat
Perasan
tak bahawa ada ayat-ayat di dalam al-Quran yang menunjukkan seperti Allah itu
bersifat seperti manusia seperti, “Allah bersemayam di atas Arasy”,”Tangan
Allah di atas tangan-tangan mereka”. Inilah dinamakan sebagai ayat
mutasyabbihat.
Syeikh
Allamah Mahmud Khitob as-Subki di dalam kitab Ithaf al-Kainaat bi bayani Mazhab al-Salaf wal Khalaf fi
al-Mutasyabihaat berkata, “Apa yang dimaksudkan dengan Mutasyabbih di sini
ialaj setiap as yang datang pada al-Quran atau hadith yang sahih yang mana
memberi pengecaman bahawa Allah menyerupai sesuatu makhluk. Padahal telah ada
dalil-dalil yang muktamad dan yakin menunjukkan bahawa makna zahir itu mustahil
ke atas Allah”
Maka
dalam membincangkan ayat mutasyabbihat ini, terdapat 2 golongan yang berbeza
dalam penafsirannya, tetapi kedua-keduanya jalan yang benar iaitu,
1) Mazhab Salaf- mereka tidak menafsirkan
ayat ini dan serahkan maknanya kepada Allah, tetapi mereka tetap mensucikan
Allah daripada segala sifat-sifat makhluk
2) Mazhab Khalaf- mereka tinggal di zaman
penuh dengan fitnah dan jalan keilmuan bercampur-baur dengan ajaran ektrim dan
bidaah. Maka, untuk menolak hujah puak bidaah dan meneguhkan premis umat Islam,
maka mereka menafsirkan ayat ini sesuai dengan sifat Allah tetapi tetap
mensucikan Allah daripada sifat-sifat makhluk. Contohnya, frasa “bersemayam di
atas Arasy” ditafsirkan sebagai “kekuasaan Allah” dan seterusnya.
Imam
Ghazali berkata di dalam Ijmal al-Awwam,
terdapat beberapa perkara yang perlu dilakukan oleh orang awam etika
terserempak dengan ayat mutasyabihat ini;
1) Taqdis iaitu mensucikan Allah daripada
keadaan berjisim dan ciri-ciri makhluk
2) Tashdiq iaitu tetap beriman dengan ayat
mutyabihat ini yang dibawa oleh Nabi
3) Iktiraful
‘Ajzi iaitu mengakui
kelemahan diri dan akal manusia yang tidak mampu memahami hakikat zat Tuhan
melalui ayat mutasyabbihat
4) Sukut iaitu diam tidak bertanya akan
maknanya dan tidak mencuba untuk mencari maknanya tanpa di bawah pengawasan
guru.
5) Imsak iaitu menahan diri daripada masuk
campur di dalam lafaz-lafaz ayat mutasyabbihat seperti mengubah lafaz dan
sebagainya yang mampu menimbulkan kekeliruan.
6) Kaff iaitu menahan batin daripada
emikirkan tentangnya kerana senang sahaja syaitan memalingkan daripada
kebenaran
7) Taslimun
Li Ahlihi iaitu
menyerahkan maknanya kepada pakarnya
QIYAMUHU
BINAFSIHI
Qiyamuhu
binafsihi taala ertinya Allah berdiri dengan sendirinya lawannya ialah Ihtiyaj
ilal Mahalli wal Mukhossisi yang bererti Allah berkehendak kepada tempat
berdiri dan yang menciptakannya. Erti sifat ini ialah Allah tidak memerlukan
apa-apa dari makhluk dan segala undang-undang dan syariat yang diperintahkan
kepada hambaNya kesmuanya untuk maslahat dan faedahnya untuk hambaNya juga.
Maka
terkaya Tuhan daripada mengambil manfaat daripada ketaatan hambaNya dan tidak
sesekali memberi mudharat kepada Tuhan jika hambaNya tidak menyembahNya.
Hujahnya di dalam Srah al-Fussilat ayat 46, Allah berfirman barangsiapa yang berbuat amal yang soleh
maka pahalanya itu kepada dirinya jua dan barangsiapa yang berbuat jahat maka
balasannya itu ditanggung oleh dirinya jua.
WAHDANIYAT
Wahdaniyat
ini ertinya esa lawannya berbilang-bilang (banyak). Allah taala itu esa dari
zat, sifat dan af’al.
Erti
Allah itu esa pada zat ialah zat Allah itu tidak bersusun membentuk daging,
tulang, urat dan tiada zat lain yang menyamai zat Allah.
Erti
Allah itu esa pada sifat ialah tidak sesekali Allah mempunyai 2 sifat yang sama,
seperti 2 Qudrat, 2 Iradat. Selain itu, tiada sifat lain yang menyerupai sifat
Allah.
Erti
Allah itu esa pada perbuatan ialah tiada perbuatan yang menyerupai perubatan
Allah.
Maka
inilah huraian secara ringkas tentang sifat Nafsiyyah dan Salbiyah. In sha
Allah kita akan teruskan perbincangan kita tentang sifat Maani dan Maknawiyah
pada ruangan akan datang..Wassalam..:)
No comments:
Post a Comment