Bismillahirrahmanirrahim..Assalamualaikum
warahmatullahi wabarakatuh..
Harapnya anda
semua dapat bersabar dengan ruangan ini dehh..Ambo bukanlah orang yang
diiktiraf dan ambo sesekali tidak menyatakan bahawa ruangan ini sudah mencukupi
bagi mendalami ilmu Akidah..Ambo bertegas untuk anda mencari guru atau syeikh
yang muktabar selagi mampu dehh..Anggaplah ruangan ini sebagai top-up
sahaja..:)
BUKTI
WUJUDNYA ALLAH
Hakikatnya,
untuk membuktikan Allah itu wujud tidaklah sepertimana kita ingn buktikan suatu
perkara yang maujud (ada, visible) kerana hakikat zat Allah itu tiada siapa
yang tahu, kerana yang Hadith (makhluk) tidak dapat melihat yang Qadim
(pencipta). Tetapi, Allah meninggalkan bukti-bukti bahaw Dia ada di alam ini.
Lihatlah complexity alam ini, kesemua keajaiban
yang ada di dunia ini. Betapa halus ciptaan ini, bukankah menjadi bukti bahawa
alam ini tidak terjadi secara kebetulan
tetapi wujudnya Pencipta?
Untuk melihat
lebih jelas anda boleh klik kepada pautan ini dan lihat bukti-bukti bahawa
Tuhan itu ada. Klik sini..:)
MAKRIFATULLAH
Maka bagi
Tuhan itu ada nama-nama yang mulia iaitu Asma al-Husna dan sifat-sifat yang
maha besar lagi Maha Tinggi. Nama Than ang lebih mahsyur di antara segala nama
iala Allah yang disebut sebagai Lafaz al-Jalalah. Maka Asma al-Husna ini
diketahui daripada al-Quran dan al-Sunnah seperti al-Rahman, al-Rahim dan
sebagainya.
INFO:
Sesetengah penganut agama lain mendakwa bahawa Islam menyembah 99 tuhan. Dan
ada sebuah agama menyebut bahawa Islam meniru agama mereka, kerana agama mereka
asalnya menyembah 1 tuhan, tetapi tuhan itu menzahirkan sifat-sifatNya yang
sempurna lalu menjadikan 3 sifat itu (Pencipta,Pemelihara dan Pemusnah) sebagai
Tuhan.
Ini ialah
batil. Islam membenarkan bahawa Allah mempunyai 99 nama tetapi kita tidak
menganggap 99 nama itu sebagai 99 entiti lain yang berbeza dan layak disembah.
Contoh, Ali Ali seorang yang pemurah,
baik hati, kacak dan kaya. Hakikatnya, hanya ada satu sahaja Ali bukan 4
Ali. Inilah kiasan menurut Islam.
Agama itu
telah tersilap kerana menjadikan sifat Tuhan sebagai sembahan. Agama Islam
menyembah Yang Satu, iaitu Allah taala.:)
Sifat-sifat
yang wajib diketahui oleh Mukallaf terbahagi kepada 2 bahagian iaitu;
1.
1.Mengetahui sifat-sifat Tuhan secara ijmali-
iaitu berkeyakinan bahawa wajib bagi Allah taala itu bersifat dengan segala
sifat kesempurnaan yang layak dengan sifat ketuhananNya.
Ertinya,
semua sifat yang berkait dengan Kesempurnaan dan Ketuhanan seperti Maha
Sempurna, Pencipta, Maha Mengetahui kesemua itu kembali kepada Allah kerana
sifat-sifat sempurna itu hanya layak bagi Dia dan tidak layak kepada makhluk
yang penuh dengan kekurangan. Mengapa diberi gelaran Maha dan sifat
kesempurnaan kepada makhluk sedangkn terang kepada kita bahawa dia sama seperti
kita, dan mempunyai sama kekurangan seperti kita.
2. Mengetahui sifat Tuhan secara
tafshili- Berpgang bahawa wajib bagi Allah taala bersifat dengan 20 sifat yang
wajib bagiNya dan mendatangkan dalil bagi setiap sifat itu.
INFO: Ijmali
dan Tafshili.
Ijmali-
secara ringkas, dalil yang ringkas yang dapat diberikan dengan mudah tanpa
memerlukan kajian yang dalam. Umpamanya, kita menyatakan di dalam sebuah bekas
terdapat beberapa ketul ais krim goreng.
Tafshili-
secara satu persatu, tepat, dalil yang kompleks yang dilontarkan melalui kajian
yang sempurna dan mampu mematahkan hujah pihak lawan. Kita ambil contoh bekas
tadi. Kita mengatakan bahawa di dalam bekas itu terdapat 5 biji ais krim
goreng. Coklat, vanilla, metropolitan, Oreo dan tiramisu. Sedap dan tepat.
Inilah kiasan bagi tafshili.
APA YANG
WAJIB DI DALAM ILMU INI.
Maka jelas
kepada kita untuk mengetahui 50 perkara sebenarnya. 50 perkara ini dinamakan
sebagai simpulan atau aqaid, dan 50
perkara inilah disebut sebagai simpulan iman atau Aqaidul Iman. Apakah 50
simpulan itu? Menurut Minhajus Salam,
50 simpulan itu ialah.
20 sifat
wajib bagi Allah
20 sifat
mustahil bagi Allah
1 sifat harus
bagi Allah
4 sifat wajib
bagi Rasul
4 sifat
mustahil bagi Rasul
1 sifat harus
bagi Rasul
Campurkan
kesemuanya, dapatlah jumlah sebanyak 50. Wajib kita mengetahui kesemua ini dan
datangkan dalil secara ijmali (ringkas) yang akan kita bawakan pada ruangan
akan datang.
Maka,
sempurnalah iman dengan mengetahui 50 simpulan ini dan bersertakan dalil.
Kebanyakan daripada kita menghafal 50 simpulan ini tetapi tidak mampu
mendatangkan dalil. ADn hanya sekdar menghafal dari mulut para guru sahaja. Ini
tidak mencukupi. Mereka yang tidak mendatangkan dalil dinamakan sebagai
Muqallid iaitu orangyang bertaqlid, iaitu mengikut.
KESEMPURNAAN
IMAN
Sempurnalah
iman seseorang itu jika dia mencapai beberapa perkara iaitu;
1. Mengetahui 50 simpulan di atas dengan
iktikad yang putus. Apakah itu iktikad yang putus? Iaitu kepercayaan yang teguh
yang bebas daripada syak, waham dan zhon.
INFO:
Syak- 50-50.
50 peratus percaya, 50 peratus tak percaya/ragu-ragu
Zhon- 70-30.
70 peratus (lebih daripada separuh) percaya, 30 peratus tak percaya/ragu-ragu
Waham- 30-70.
30 peratus (kurang daripada percaya) percaya, 70 peratus tidak
percaya/ragu-ragu
2) 2. Iktikadnya kena muafakat dengan iktikad yang
benar. Kalau iktikadnya putus dan teguh, tetapi pada iktikad yang salah, maka tidak
bleh juga. Contohnya, dia berpegang teguh dengan iktikad Yahudi atau Nasrani,
maka batal imannya.
3) 3. Beserta dengan dalil secara ijmali
Maka jika,
tidak mencapai 3 perkara ini dalam beriman, maka dinamakan sebagai Muqallid
SEKITAR
PERSOALAN MUQALLID
Muqallid ini bererti
orang yang mengikut. Ulama berselisih pendapat tentang hokum orang yang
Muqallid ini. Seetengah ulama mengatakan kafir secara mutlah bagi orang yang
muqallid, tetapi jumhur ulama berpendapat bahawa tidak kafir orang Muqallid
tetapi imannya sentiasa di dalam bahaya seperti apa yang Syeikh Ibrahim
al-Laqqoni mdahkan di dalam Jauharul
Tauhid.
Taqlid terbahagi
kepada 2 bahagian;
1) 1.Taqlid Jazmi- Iaitu seseorang yang
hanya mengikut apa yang gurunya kata, maka jika gurunya murtad atau menjadi
fasik, dia tetap yakin dengan kepercayaan dalam Islam. Maka, imannya sah di
sisi ulama’.
2) 2.Tawlid tidak Jazmi- Iaitu seseorang
yang hanya mengikut apa yang gurunya kata atau mengajar, maka jika gurunya
murtad atau fasik, dia menjadi raguragu dalam kepercayaan dalam beragama. Tidak
sah imannya di sisi ulama. Demikian disebut di dalam Risalah Tauhid
Maka, in sha
Allah inilah mukadimah di dalam Ilmu Akidah. Kita sudah bersedia untuk
membincangkan tentang sifat 20 dan memberikan dalil. Mohonlah kkepada Allah
agar kita diberi kesempatan waktu dan usia untuk mendalai ilmu Allah yang mulia
ini..:)
No comments:
Post a Comment