Bismillahirrahmanirrahim..Assalamualaikum
warahmatullahhi wabarakatuh..
Post kedua
ini masih belum memasuki perbincangan utama ilmu Akidah. Post kali ini
bertujuan untuk memberikan penjelasan tentang siapakah Ahli Sunnah wal Jamaah
dan siapakan pendirinya.:)
Siapakah Yang
Tergolong di dalam Mazhab Ahli Sunnah wal Jamaah?
Al-Allamah
Al-Safarini al-Hanbali berkata di dalam kitabnya Lawami’ al-Anwar al-Bahiliyyah
Jilid 1 muka surat 73;” Ahli Sunnah Wal
Jamaah terdiri dariada tiga golongan;
1.
Al-Atsariyyah (ulama hadith) yang diketuai oleh Imam Ahmad bin
Hanbal
2.
Al-‘Asyairiyah yang dipimpin oleh Imam Abul Hasan
al-Asy’ariyah
3.
Al-Maturidiyah yang dipimpin oleh Imam Abu Mansur
al-Maturidi.
Menurut
kitab Iktikad Ahli Sunnah wal Jamaah karangan KH Sirajuddin Abbas, kita di
Malaysia majoritinya mengikuti aliran Al-Asy’ariyah. Perlu difahami bahawa
ketiga-tiga aliran ini hampir bersamaan dalam pegangannya dan sejahtera
ketiga-tiga aliran ini kerana kesmuanya menepati al-Quran dan al-Sunnah.
Pada
ruangan ini, kita akan fokuskan tentang Imam Asy’ariyah. Sekali lagi diingatkan
bahawa ketiga-tiga aliran ini benar-benar belaka.
Siapakah
Imam al-Asy’ari?
Beliau
seorang Imam yang sangat alimm, seorang yang bertaqwa lagi berjasa, penolong
sunnah, bendera agama dan syiar umat Islam. Namanya Ali bin Ismail bin Abu
Bishr Ishak bin Salim bin Ismail bin Abdullah bin Musa bin Bilal bin Abu Burdah
bin sahabat Rasulullah bernama Abu Musa Abdullah bin Qais al-Asya’ari
radhiallhuanhu.
Imam
al-Asy’ari merupakan tokoh Ahlu Sunnah wal Jamaah dan pendokong ulama kalam.
Beliau dilahirkan pada tahun 260 Hijriah di Basrah, Iraq. Pada permulaan pengajiannya beliau mengikuti
Mazhab Jubbai Muktazilah selama 40 tahun atau hampir dengan waktu itu. Sehingga
beliau begitu mahir di dalam mazhab iu dan akhirnya menjadi pemimpin mazhab
tersebut dan enjadi pedang pembunuh lawannya. Tetapi pada masanya yang
dikehendaki Allah untuk menolong agamaNya dan menguatkan sunnah nabiNya.
Allah
telah menampakkan kepadanya kebathilan mazhab Muktazilah. Di mana timbul dalam pemikirannya
beberapa kemusykilan tentang akidah Muktazilah. Beliau pun bertanya kepada
guru-gurunya tetapi beliau tidak berpuas hati dengan jawapn yang diberikan
mereka. Begitulah keadaannnya sehinggalah Allah menunjukkan kebenaran. Lalu
beliau pun keluar ke masjid jamek dan menaiki mimbar dan berteriak dengan nada
yang lantang;
“ Wahai saudara
sekalian! Sesiapa yang telah mengenali pasti dia akan mengnali aya dan sesiapa
yang belum mengenali saya maka sekarang ini saya ingin memperkenalkan diri.
Saya ialah si fulan bin fulan. Sebelum ini saya beriktikad bahawa al-Quran itu
makhluk, Allah tidak dapat dilihat di akhirat dan hamba menjadikan perbuatannya
sendiri. Nah! Sekarang saya bertaubat daripada pegangan Muktazilah dan bertekad
menolak pegangan mereka dan menzahirkan kerosakan mereka.
Wahai saudara sekalian!
Sesungguhnya saya telah menghilangkan diri daripada kamu dalam tempoh ini
kerana saya telah membuat pemerhatian. Hasilnya saya telah memperoleh beberapa
dalil. Namun begitu, saya tidak mampu membezakan dalil yang manakah yang lebih
mutamad dan lebih kuat. Lalu saya meminta petunjuk daripada Allah maka Dia
relah menunjuki kepada saya iktikad yang tersimpan di dalam kitab-kitab saya
ini.
Sesungguhnya saya
mencabut daripada semua iktikad yang saya pegang sebelum ini sebagaimna saya
mencabut baju saya ini”.
Lalu
beliau pun mencabut jubbah yang ada padanya dan dilontarkannya. Beliaupun
meberi kepada orang ramai kitab-kitab karangnnya yang berpaksikan kepada akidah
Ahli Haq di atas jalan ulama fekah dan ahli hadith.
Ramai
ulama terulung menerima pegangan beliau seperti Imam Abu Hasan al-Bahili
al-Basri, Imam Abu Abdullah bin Mujahid al-Basri, Imam Abu Muhammad al-Tobari
yang terkenal dengan panggilan al-Iraqi, Imam Abu Bakar Qaffal as-Syashi dan
Imam Abu Sahl as-So’luki an-Naisaburi dan ramai lagi.
Melalui
murid-murid beliau diwarisakan pula metodnya kepada para ulama terulung selepas
beliau seperti Imam Qadhi Abi Bakr al-Baqillani, Imam Abu Tayyib bin Abu Shal
as-Sho’luki, Imam Abu Ali al-Daqqaq, Imam Hakim an-Naisaburi, Imam Abu Bakr bin
Faurak, Imam Hafiz Abu Naim al-Asbahani dan ramai lagi.
Beliau
telah meninggalkan begitu banyak penulisan dan karangan dikatakan jumlahnya
melbihi 200 buah.
(Terjemahan biografi ini kami ambil dari
kitab Tabyin Kazb al-Muftari, Tabaqaat al-Syafieeyah al-Subki dan kitab Miftah
al-Saadah)
Segala
puji bagi Allah yang mentakdirkan kita di Bumi melayu ini menerima warisan Ahli
Sunnah wal Jamaah di dalam aliran al-Asy’ariyah ini melalui ulama-ulama pondok
mahupun ulama-ulama yang menuntut dengan para guru yang muktabar di taman-taman
syurga.
In
sha Allah, pada siri seterusnya kita akan membincangkan pengertian Iman, Islam,
Ihsan dan Hukum Akal..Teruskan bersama kami..:) Wassalam.
No comments:
Post a Comment