Tuesday 28 January 2014

[Akidah]: Salah Faham Terhadap Islam: HIJAB

Bismillahirrahmanirrahim..Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Alhamdulillah, maish lagi diberi daya kekuatan untuk hidup di atas dunia ini. Semenjak habis sekolah ini, kehidupan harian macam kosong, buatkan lebih banyak masa boleh digunakan untuk berfikir dan sebagainya. Ambo setuju dengan quote bahawa semakin banyak masa lapang yang ada dalam diri pemuda maka lebih besarlah peluangnya untuk bermaksiat. maka, sibukkanlah diri kita dengan aktiviti yang bermanfaat. Menghafal Quran mungkin?



Baiklah, ke isi utama..:)

SOALAN;
Mengapa agama islam menindas wanita dengan mengurungnya di sebalik pakaian yang membebankan?

JAWAPAN;

1. Status wanita di dalam Islam sering menjadi bahan serangan oleh media yang sekular.

2. Hijab atau pakaian Muslimah sering dipandang sebagai satu contoh penindasan wanita di bawah undang-undang Islam. Sebelum kita menganalisa hikmah di sebalik pensyariatan hijab, marilah kita mengkaji beberapa tamadun tentang status wanita di dalam masyarakat mereka sebelum kedatangan Islam..:)


  • Tamadun Babilon
Wanita telah ditindas dan ditidakkan segala hak di bawah undang-undang Babilonia. Jika seorang lelaki membunuh seorang wanita/lelaki, maka isterinyalah yang akan dibunuh




  • Tamadun Greek
Tamadun Greek dipandang sebagai salah satu tamadun yang paling gemilang dalam sejarah lampau. Di bawah "tamadun gemilang" ini, wanita sekali lagi ditidakkan segala hak dan dipandang rendah. Di dalam mitologi Greek, seorang wanita bernama Pandora menjadi asbab utama kepada segala kecelakaan yang berlaku kepada umat manusia. Orang Greek menganggap wanita sebagai separa-manusia dan kelas kedua berbanding lelaki. Walaupun dara wanita amat berharga, orang Greek kemudiannya dikuasai oleh ego dan rangsangan seksual. Pelacuran menjadi amalan biasa di dalam semua kelas dalam masyarakat Greek.


  • Tamadun Rom
Apabila tamadun ini mencapai zmaan kemuncaknya, seorang lelaki berhak untuk menarik nyawa isterinya. Pelacuran dan pembogelan adalah biasa di kalangan orang Rom.


  • Tamadun Mesir
Tamadun Mesir sebelum islam menganggap wanita sebagai satu bentuk kejahatan dan manifestasi syaitan.

  • Arab Jahiliyah
Sebelum Islam tersebar luas di Jazirah, orang Arab memandang rendah kepada wanita dan sering sekali apabila bayi perempuan yang dilahrikan, mereka akan ditanam hidup-hidup. Islam telah darang dan menaikkan status wanita 1400 tahun dahulu.

3. Hijab untuk lelaki pung hado..

Manusia sering berbicara perkara "hijab" ini dalam konteks wanita. Tetapi, sedarkah kita bahawa di dalam Al-Quran, Allah menyebutkan hijab untuk lelaki sebelum hijab untuk wanita. Buktinya ada di dalam Surah al-Nur. Bukalah terjemahan anda dan perintah kepada kaum lelaki untuk menundukkan pandangan, iaitu "menghijabkan" pandangan sebelum wanita..Konteks hijab juga merangkumi kod perbuatan dan sifat manusia. Maka, konteks hijab tidak harus dikecilkan kepada pakaian semata-mata sedangkan di dalam Islam, hijab untuk pakaian harus disertai denfan hijab hati, hijab fikiran dan sebagainya.

4. Contoh: Adik Beradik Kembar

Bayangkan ada dua adik beradik kembar dan sama cantiknya, berjalan di jalan (pastinya bukan di atas air). Salah seorang daripada mereka berpakaian sempurna di dalam Islam. Seorang lagi memakai mini skirt dan seluar pendek. Di penjuru depan sana ada seorang penyangak yang sedang menunggu untuk mengacau gadis-gadis. Agak-agak siapakah yang dikacau? Perempuan yang memakai hijab? Perempuan yang memakai mini skirt?

Secara lumrahnya dan normalnya, penyangak itu akan mengacau perempuan yang memakai mini skirt tadi walaupun kedua-duanya sama rata dari segi kecantikannya. Pakaian sedemikian merupaka sau ajakan secara tidak langsung kepada the opposite sex untuk mengacau dan mencabul. Maka, Al-Quran benar dalam pendiriannya mensyariatkan hijab kepada wanita untuk menjaga maruah mereka sebagaimana disebut dalam Surah al-Ahzab ayat 59.

5. Hukuman Mati untuk Perogol.

Di bawah undang-undang syariah, seorang lelaki yang disabitkan merogol seorang wanita akan diberikan hukuman mati. ramai yang terkejut beruk dengan hkuman yang "kasar" ini. Ada yang mengatakan Islam ini kasar, agama tidak bertamadun san sebagainya.

Cuba tanya kepada rakan-rakan non-muslim anda, "Agak-agak kalau ada seseorang merogol ibu awak atau kakak atau adik perempuan awak (Nauzubillah). Anda dibawa kepada hakim dan perogol terbabit juga dibawa ke hadapan kamu. Apa hukuman yang selayaknya diberikan kepada perogol itu?".

Mereka menjawab,"Hmm..takpalah, awak bayar RM 2 juta dan awak bebas". Adakah sedmeikian? Tidak! Ini ibu awak, atau kakak awak atau adik perempuan awak! Maruah mereka bukannya berharga 1, 2 juta ataupun seluruh harga emas di bumi skelaipun. Pastinya, mereka akan menjawab secara tegas ,"Mati!". Ada sesetengah daripada mereka hendakkan perogol itu diseksa sebelum mati!.

Maka tanya balik kepada mereka, kalau ibu awak, kakak awak, adik perempuan awak dirogol (Nauzubillah), awak inginkan perogol itu dihukum mati. tetapi, apabila orang lain menjatuhkan hukuman mati ke atas seorang perogol yang merogol ibu orang lain, kakak orang lain, adik orang lain ataupun isteri orang lain, awak mengatakan hukuman itu satu hukuman yang tidak bertamadun? Why there must be double standards?

6. Tamadun barat mengangkat Martabat Wanita?


Tamadun Barat sering kecek pasal "Kebebasan Wanita' bla bla bla tetapi sebenarnya ianya merupakan satu eksploitasi tersembunyi. Tamadun Barat mengeksploitasi badan wanita, jiwa wanita dan maruah wanita!. Dan, mereka berkata ,"Tamadun Barat mengangkat darjat wanita". Tetapi, yang berlaku terbalik.

Tamadun Barat menjatuhkan martabat wanita ke tahap terendah sehinggakan wanita boleh disimpan menjadi wanita simpanan dan dijadikan alat-alat seks dalam pasaran seks dalam media. Apabila hendak menjaul kereta, ditayangkan wanita. Kereta itu berharga 250 000 dan pameran berlangsung selama seminggu. Dan, wanita yang ditugaskan untuk berpakaian separuh bogel itu gajinya tidak sampai suku pun darpada harga kereta itu dan itu merupakan gajinya selama sebulan? Wanita dengan relanya membiarkan diri mereka dieskplotasi.. Belibu libu tania~

7. Kadar Rogol Tertinggi di USA.

USA sepatutnya menjadi sebuah negara yang paling maju di dunia. Ia juga merupakan negara yang mempunyai rekod tertinggi dalam kes rogol. Mengikut satu laporan FBI, pada tahun 1990, setiap hari dilaporkan secara urata sebanyak 1756 kes rogol di USA sahaja.

Bayangkan pemakain hijab ini sama ada hijab para lalaki mahupun wanita dikuatkuasakan di USA. Setiap kali lelaki memandang wanita atau terlintas perkara yang emmalukan tentang wanita itu, dia akan tundukkan pandangan. Setiap wanita yang memakai pakaian menurut Islam selamat di jalan-jalan. Perogol pula akan diberikan hukuman mati. Ambo ingin bertanyakan kepada awok2 sume, adakah kes rogol di Amerika akan berkurangan atau menaik?

KOMEN:

Islam sering dimomokkan tentang isu ini dan orang Islam snediri pun anggukkan kepala dengan lemparan tohmah daripada Barat. Mereka sebenarnya memandang kepada satu sisi sahaja. Islam pula memandang sesuatu itu dengan pandangan yang holistik, seterusnya menjamin maruah wanita..:)


No comments:

Post a Comment