Wednesday 29 January 2014

[Akidah]: Salah Faham Terhadap Islam: Islam dan Pedang

Bismillahirrahmanirrahim...Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..



Orang Islam sembah Kaabah?
Basmalah menyerupai konsep Triniti?
Orang Islam kejam dalam memakan haiwan lain?
Al-Quran ditulis oleh syaitan?
Islam tidak adil?

Ambo pasti persoalan-persoalan ini berada dalam minda kita walaupun kita bergelar seorang Islam. Persoalan-persoalan ini membuatkan kita resah yang tidak berkesudahan sednagkan islam ada menawarkan jawapannya. Bayangkan kita yang sudah berumur 18, 20 mahupun 50 tahun bergelar seorang Islam masih tepringa-pinga dengan soalan ini, bagaimana agaknya rakan-rakan kita yang belum beragama Islam? Pengalaman ambo, pergaulan seharian mereka dengan masyarakt Islam semenangnya menarik hati mereka unutk cenderung kepada agama ini, tetapi soalan-soalan sebginilah yang bermain di minda mereka. Bertanyakan kepada rakan se-Muslim mereka, ada yang begitu ganas menjawab."Kau kenapa nak tanya pasal agama aku? La kum dinukum waliya din-lah, kafir!". Ganas. Islam tidak mengajar sedemikian.

Bila tiada idea untuk menjawab soalan, pikirkanlah cara lain untuk menutup malu selain daripada memarahi sang penanya..:)

SOALAN:
Bagaimanakah boleh dikatakan agama Islam sebagai agama yang aman ataupun mencintai keamanan sedangkan agama ini disebarkan dengan pedang?
JAWAPAN:

Ini merupakan rungutan biasa oleh non-muslim bahawa agama ini tidak akan mempunyai penganut seramai 1.2 billion jika ia tidak menggunakan pedang ataupun paksaan. Poin-poin seterusnya akan meredakan segala kekeliruan dan menunjukan bahawa agama ini tidaklah disebarkan melalui pedang, bahkan catalyst pengembangan agama ini ialah bersumberkan daripada kuasa kebenaran, rational dan logik yang Islam ada.

1.Islam bermakna sejahtera.



Akar kata Islam ialah "salam" yang bermaksud sejahtera. Ia juga bermaksud menyerahkan secara bulat-bulat (submission)  kepada Allah. Justeru, agama Islam merupakan agama yang sejahtera yang diperoleh melalui penyerahan diri kepada qudrat dan iradat Sang Pencipta iaitu Allah subhanahu wataala.

2. Kuasa kadangkala harus digunakan.

Kadangkala, kuasa harus digunakan untuk mengekalkan keamanan. Tidak semua manusia ataupun makhluk di bumi ini yang berkehendak kepada keamanan dan harmoni. Dan, jumlah yang inginkan keamanan terjejas sangat ramai di dunia lagi apatah lagi jika selari dengan kehendak mereka memahukan harta. inilah sebab kenapa kita mempunyai pasukan polis yang akan menggunakan kuasa ke atas penjenayah di dalam negara.

Islam menggalakkan keamanan. Pada masa yang sama, islam juga menggesa penganutnya untuk bangkit demi kebenaran di mana ada penindasan. Perjuangan menentang penindasan, pada masa yang sama, memerlukan kekuasaan. Dalam Islam, kekerasan hanya boleh digunakan untuk mengekalkan keamanan dan keadilan.

3. Pendapat sejarahwan, De Lacy o'Leary.



Jawapan terbaik untuk menajwab kekeliruan terhadap Islam berkenaan pedang ini telah diberikan oleh seorang sejarahwan terkenal iaitu De Lacy O'Leary di dalam bukunya "Islam di persimpangan". Beliau berkata,
Sejarah menjadikan ia jelas, bahawa di sebalik seluruh lagenda berkenaan kefanatikan orang Islam yang melanda di seluruh dunia dan menggunakan kekerasan dengan pedang ke atas bangsa yang ditakluki merupakan satu fantasi karut yang paling banyak para sejarahwan ulang".

4. Kekuasaan Muslim di Sepanyol



Muslim menguasai Sepanyol selama 800 tahun. Mereka tidak pernah menggunakan mata pedang untung menyuruhorang memeluk Islam. Kemudiannya, datanglah Tentera Salib Kristian ke Sepanyol dan menghapuskan keseluruhan polpulasi orang Islam di sana. Tidak ada walaupun seorang sekalipun yang dibenarkan untuk melaungkan azan.



5. Arab dan Kristian.



Muslim menguasai Tanah Arab selama 1400 tahun. Ada beberapa tahun British dan Perancis menguasainya juga. Secara keseluruhan, islam memerintah Tanah Arab selama 1400 tahun. Meskipun begitu, masih terdapat 14 juta atau separuh jumlah rakyat Malaysia yang beragama Kristian Koptik yang memelihara agama mereka secara bergenerasi. Jikalau Islam menggunakan mata pedang pastinya tidak akan dibenarkan walaupun seorang Arab beragama Kristian.

6. Islam dan India.

Muslim menguasai India selama hampir 1000 tahun. Jika mereka mahu, mereka mempunyai kuasa untuk mengIslamkan seluruh orang India kepada Islam. Pada hari ini, terdapat 80 peratus daripada populasi India tidak bergama Islam. 80 peratus ini menjadi saksi bahawa Islam tidak disebarkan melalui pedang.

7. Indonesia dan Malaysia.



Indonesia merupakan negara Islam terbesar di dunia. Majoriti penduduk di Malaysia juga beragama Islam. tentera Islam dari negara manakah yang datang ke Nusantara untuk mengembangkan Islam sehingga menjadi agama dominan?

8. Pantai Timur Afrika

Islam juga tersebar dengan pantas di Pantai Timur Afrika. BUkalah ensiklopedia anda jika mempunyai kerajinan yang ukup dan carilah, tentera Muslim yang manakah yang bertandang ke kawasan itu?

9. Tiada paksaan dalam Islam.

Pedang siapakah yang digunakan untuk menyebarkan agama ini? Jika setiap orang Islam empunyai pedang sekalipun, mereka tidak dapat melakukannya kerana firman Allah,
Tiada paksaan dalam Islam......

10. Pedang Kebenaran.

Bukan pedang yang tajam itu yang menyebarkan Islam, tetapi pedang KEBENARANLAH yang menguasai dan menakluki hati dan jiwa manusia. Seperimana yang difirman oleh Allah,
Serulah (manusia) kepada jalan Tuhan-mu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk. an-Nahl;125
11. Data Yang Menunjukkan Kebenaran



Dalam sebuah article di dalam Reader's Digest Alamana tahun 1986, memberikan statistik pertumbuhan peratusan dalam agama-agama utama dunia daripada 1934 hinggalah 1984. Article ini juga muncul di dalam majalah The Plain Truth.

Mendahului senarai ialah islam, iaitumeningkat sebanyak 235% sedangkan agama Kristian hanya meningkat sebanyak 47%. Jikalaulah agama ini tersebar melalui peperangan dan kekasaran, perang manakah yang berlaku di antara 1934 hingga 1984 di dunia sehingga menyebabkan jutaan orang memeluk Islam? Tiada!

12. Islam dan Eropah,

Agama terpantas berkembang di Eropah ialah Islam. Cer tunjukkan kepada ambo, pedang orang Islam manokah yang memaksa orang memeluk Islam?

13. Dr. Joseph Adam Pearson.



Dr Joseph Adam Pearson secara jujurnya berkata,
Mereka yang kemaruk merisaukan bom nuklear jatuh kepada tangan orang Arab telah gagal menyedari bahawa bob Islamik telahpun digugurkan dan merebak ke seluruh dunia. Ia telah digugurkan sejak seorang insan bernama MUHAMMAD dilahirkan".


KOMEN:

Apa lagi yang hendak dikomenkan ? Allahuakbar!! :D


 

No comments:

Post a Comment