Monday 27 January 2014

[Akidah]: Salah Faham Terhadap Islam: POLIGAMI

Bismillahirrahmanirrahim..Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...



Alhamdulillah, sepanjang dua hari minggu ini ambo berpeluang untuk mengikuti kursus Friendly Comparative Religions Phase One anjuran Islamic Information and Services Foundationdi Prima Peninsular, Setiawangsa.

Tanggapan pertama terhadap bidang COMPARATIVE RELIGION..

Ialah orang mesti kata ilmu ini boleh menyesatkan kita dan sebagainya.Tapi, jujur mengatakan setelah dua hari kami berkursus di sana mempelajari agama Kristian, Buddhism, Hinduism, Taoism, Confucianism, Zoroasterism, Bahai, Jainism, Scientology dan pelbagai lagi cabang agama, kami semakin yakin bahawa agama Islam ialah agama yang benar..:)

Antara speaker yang memberi ceramah ialah Bro Shah Kirit bin Kakulai Govindji. Jika anda gemar menonton TV al-Hijrah, pasti anda kaan mengenali sosok tubuh yang berkarisma lagi petah berbicara ini. Beliau memberikan satu perumpamaan,
Jikalau kita membaca satu novel dan kita terus tabalkan novel ini sebagai novel yang terbaik di dunia. Logikkah? Kalau kita membaca ribuan novel, dan kita memilih satu novel sebagai terbaik, ia memiliki kelas, merit dna penjelasan tersendiri kenapa kita memilih novel itu. Sama juga dengan ilmu ini. Bila kita duduk dalam zon selesa, orang menghujani kita dengan pelbagai soalan. Di manakah Tuhan? Adilkah Tuhan? Kita tidak reti jawab! Bila kita belajar agama mereka, kita akan temui bahawa bukan kita semakin nak masuk ajara mereka, malahan merasa kasihan terhadap mereka yang memeluk agama ini (inginkan mereka masuk islam)
Jadi, untuk post yang mendatang, ambo akan berkongsikan tentang soalan-soalan yang kerap ditanyakan oleh orang bukan Islam kepada kita. Yang jawapannya, kadang kala orang Islam sendiri tidak tahu jawpaannya. Ada yang tahu jawapannya, tapi huraikannya dalam syarah yang amat kompleks membuatkan si penanya termangu-mangu. Apa guna tunjukkan kepandaian tetapi tiada hasil kepada orang lain..:)

SOALAN;

Kenapa seorang lelaki dibenarkan untuk memiliki lebih daripada seorang wanita dalam Islam?

JAWAPAN:

1. Definisi Poligami

Poligami bermaksud sistem perkahwinan di mana seseorang boleh memiliki lebih daripada satu pasangan. Poligami wujud dalam dua bentuk, iaitu Polygny iaitu lelaki berkahwin dengan lebih daripada satu pasangan dan Polyandry, iaitu wanita mengahwini lebih daripada seorang lelaki.

Dalam Islam, polygny yang dihadkan ialah dibenarkan dan polyandry pula dihramkan secara mutlak.

Jadi persoalannya, kenapa lelaki dibenarkan mengahwini lebih daripada satu orang wanita?

2. Sebenarnya, al-Quran merupakan satu-satunya manuskrip agama di dunia ini yang mengungkapkan, "kahwinlah satu sahaja". al-Quran juga merupakan satu-satunya buku agama di atas muka bumi ini yang mengandungi frasa, "marry only one". Tiada buku agama yang memberi panduan kepada lelaki untuk mempunyai satu sahaja isteri. Kitab Veda, Ramayanan, Mahabharat, Baghavad Gita, Talmud, Bible, kesemuanya tidak mempunyai sekatan terhadap nombor atau jumlah isteri yang boleh dimiliki.Malahan menurut satu daripada scripture di atas, seseorang itu dibenarkan mengahwini sebanyak mana yang mereka mampu. Hanya setelah waktu berlalu, barulah rahib Hindu dan Gereja Kristian mengehadkan jumlah isteri kepada satu sahaja.

Banyak personaliti Hindu mengandungi sumber mereka sendiri, mempunyai isteri yang berbilang-bilang. Raja ashrat, ayah kepada Rama, mempunyai lebih daripada satu isteri. Krishna pula mempunyai beberapa isteri.

Pada zaman yang lebih awal, golongan Krisitan dibenarkan memiliki seberapa banyak isteri yang mereka mahu, kerana Bible tiadak pernah meletakkan had kepaa bilangan isteri. hanya pada beberapa abad yang lalu, Gereja telah mengehadkan jumlah isteri kepada hanya satu.

Polygny pula dibenarkan mengikut agama Yahudi. Mengikut hukum Talmud, Abraham mempunyai 3 isteri, Solomon pula memiliki ratusan isteri. Practice poligami ini diteruuskan sehinggalah Rabbi Gersom ben Yehudah mengeluarkan arahan menentangnya. Komuniti Yahudi Sephardic yang tinggal di kawasan Muslim meneruskan amalan ini sehinggalah pada akhir 1950, satu undang-undang Chief Rabbinate of Israel mengharamkan perkahwinan lebih daripada satu.

3. Al-Quran membenarkan POLIGAMI YANG TERKAWAL

Di dalam Surah an-Nisa, 3, Allah telah berfirman;
Dan jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil terhadap (hak-hak) perempuan yang yatim (bilamana kamu mengawininya), maka kawinilah wanita-wanita (lain) yang kamu senangi: dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil, maka (kawinilah) seorang saja, atau budak-budak yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat kepada tidak berbuat aniaya.
Sebelum al-Quran diturunkan, tiada had ke atas poligami and ramai lelaki mempunyai seliga wanita malahan mencapai ratusan. Islam pula datang memberikan had sebanyak 4 sahaja. Islam membenarkan lelaki mengahwini 2,3,4, hanya jika lelaki itu dapat berlaku adil.
 Dan kamu sekali-kali tidak akan dapat berlaku adil di antara isteri-isteri(mu), walaupun kamu sangat ingin berbuat demikian, karena itu janganlah kamu terlalu cenderung (kepada yang kamu cintai), sehingga kamu biarkan yang lain terkatung-katung. Dan jika kamu mengadakan perbaikan dan memelihara diri (dari kecurangan), maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. an-Nisa,129
4. Jumlah penduduk wanita lebih ramai daripada penduduk dunia berjantina lelaki

Di USA, wanita melebihi angka lelaki sebanyak 7.8 juta. Di New York sahaja, terdapat 1 juta wanita melebihi lelaki, dan sepertiga daripada populasi lelaki di new York ialah homoseksual. Di USA sahaja terdapat 25 juta homoseksual dan lesbian. Ini menunjukkan mereka tidak ingin mengahwini wanita.

Di Great Britain, terdapat sebanyak 4 juta wanita melebihi angka lelaki. Di Rusia terdaoat 9 juta wanita melebihi lelaki.

5. Mengehadkan lelaki kepada mengahwini satu tidak praktikal

Jika semua lelaki mengahwini seorang wanita, tetap terdapat 30 juta wanita tidak mempunyai suami (mengambil kira faktor angka homoseksual di negara mereka yang sangat ramai). Maknanya, jika smeua lelaki berkahwin sekalipun, terdapat 4 juta wanita melebihi lelaki di Great Britain, 5 juta di Jerman dan 9 juta wanita yang tidak akan mempunyai suami.

Contohnya, adik perempuan saya menjadi salah seorang daripada wanita yang tidak berkawin kerana undang-undang barat yang mengehadkan perkahwinan di USA. Pilihan yang dia ada ialah menjadi seorang wanita yang menjadi madu, ataupun menjadi "harta awam". Kalau orang Islam atau orang yang masih mempunyai hati budi, pastilah memilih pilihan yang pertama.

Dalam masyarakat Barat, adalah menjadi satu kebiasaan jika seseorang lelaki mempunyai perempuan simpanan atau mempunyai hubungan sulit dengan ramai wanita di mana wanita-wanita itu akan menjalani haidup yang tidak bermaruah dan tidak dilindungi.

Perempuan dijadikan mainan dan tempat memuaskan nafsu. Bila wanita tersebut mengandung dan mengadu kepada pasangannya, maka pasangannya akan berkata, "Ah! Jika kamu sanggup tidur dengan aku, pastinya kau sanggup untuk tidur dengan lelaki juga!!Ini bukan anak aku". Maka, wanita itu akan hidup terbiar dengan tanggungan anaknya, dan anaknya tidak akan dinasabkan kepada mana-mana lelaki.

Di masyarakat Islam,  Islam lebih selesa memberikan kedudukan mulia kepada para wanita untuk dilindungi oleh suaminya dan anak-anak mereka akan dibinkan kepada suaminya itu. Mana yang lebih untung?

Komen:

Isi-isi di atas ambo peroleh daripada salah sebuah karya Dr Zakir Naik. Masyarakt kita terlampau takjub dengan dunia Barat. Sedangkan orang Barat yang celik hatinya tergesa-gesa meninggalkan tamadun mereka yang rapuh itu. Seperti kata Yusof Islam,"Tamadun barat merupakan sebuah kapal yang hampir tenggelam dan orang islam berebut-rebut membeli tiket untuk menaikinya".


Poligami bukanlah sesuatu yang boleh dibuat sewenang-wenangnya. Bak kata Bro Shah Kirit, poligami boleh menjadi fast track ke syurga ataupun neraka. Amalan ini dibentuk semata-mata kerana melindungi wanita tetapi malangnya disalah gunakan.

Kaum lelaki berlumba-lumba untuk menggunakan hak mereka ini sedangkan erti adil dari sudut mana mereka tidak tahu. Kaum wanita pula sering dimomok-momokkan dengan taraf bini kedua dan sebagainya. Perkahwinan poligami kebiasaannya gagal bukan kerana sikap pasangan itu, tetapi masyarakat sekeliling yang sibuk mencucuk-cucuk mereka dan meniupkan perasaan benci dan dengki. Allahurobbi..:(

Ambo tidak berniat nak kahwin empat (hati ini terlalu kecil untuk dibahagi kepada empat). tetapi post kali ini diharapnya bisa menjadi satu jawapan yang konkrit apabila ada rakan non-muslim anda bertanyakan, "Kenapa Islam benarkan poligami?"..Sekarang, In-sha-Allah, anda sudah tahu jawapannya..Wassalam..:DDDD

2 comments: